Bijna 1/3 werknemers voelt zich niet of nauwelijks betrokken
Van de werknemers in Nederland voelt 28 procent zich niet of nauwelijks betrokken bij het succes van de organisatie waar ze werken. Dit en meer heeft zijn weerslag op de gemiddelde medewerkertevredenheid die gedaald is van 7,2 in 2011 naar 7,1 in 2012 zo blijkt uit het onderzoek ‘Werkbeleving in Nederland 2012’ van Integron onder 4.400 werkenden in twaalf branches.
Het vierde werkbelevingsonderzoek van Integron laat zien dat het streven naar zeer betrokken medewerkers zeker de moeite waard is. Tegenover de 28 procent niet-betrokken werknemers staat een ruime meerderheid die zegt absoluut tot sterk betrokken te zijn bij het succes van de organisatie. Een analyse laat zien dat de groep absoluut betrokkenen (25 procent) veruit het meest tevreden en loyaal is. Zij zetten zich dan ook zo goed mogelijk in voor hun organisatie, hun werkgever en collega’s.
Werkinhoud
Werkplezier en betrokkenheid zijn ook van invloed op datgene waar medewerkers zich dagelijks voor willen inzetten. Voor 68 procent behoort werkinhoud tot de ‘werkdrijfveer top 3’. Daarnaast zijn in vergelijking met 2011 sfeer en collegialiteit (+ 26 procent) en de zekerheid op een baan en inkomsten (+16 procent) als drijfveer belangrijker geworden. Wat verder opvalt in het onderzoek is dat 34 procent van de werknemers niet uitgesproken trots is op hun eigen werkgever. Slechts 19 procent beveelt de eigen werkgever aan bij bekenden.
Medewerkertevredenheid
Binnen de bouw is de medewerkertevredenheid het hoogst (7,5). Binnen de bouw is men vooral tevreden over de arbeidsomstandigheden (8,1) en de veiligheid (8,2). Het laagst is de medewerkertevredenheid binnen de professionele dienstverlening (6,9).
Betrokken organisatiecultuur
Volgens Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron: “Uit het rapport blijkt dat de betrokkenheid niet alleen gemiddeld laag is, maar ook een neerwaartse spiraal vertoont. Ook de groep zeer betrokkenen is zeer laag. En juist deze groep is de sleutel tot succes. Zij kennen een hogere tevredenheid, zijn promotors in termen van aanbevelingsloyaliteit en trots. Het is dus evident te werken in een organisatiecultuur waar werknemers het beste uit zichzelf kunnen halen, kritisch zijn op zichzelf, om anderen geven, sfeer brengen, werk maken van een enthousiaste klant en alles uit de organisatie willen halen. Dan neemt de medewerkertevredenheid ook toe. De lage medewerkertevredenheid impliceert dat het invullen van de basisverwachtingen van medewerkers het startpunt is. Maar hierbij mag en moet natuurlijk het ontwikkelen van een betrokken organisatiecultuur niet vergeten worden.”