Bijna 1/3 van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
Succesvolle werving is steeds vaker een combinatie van arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktbenadering, blijkt uit de eerste resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). 32 procent geeft aan nooit gehunt te worden. Voor personen werkzaam in verpleging en onderwijs is dit zelfs 80 procent. Consultants, directieleden en mensen werkzaam in milieu worden het meest gehunt. Dit blijkt uit een analyse van 5.541 personen die ondervraagd zijn door Intelligence Group en representatief zijn voor de werkzame Nederlandse beroepsbevolking.
Gevraagd of benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid. 32 procent van alle werkzame Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren. Twee procent van alle werkzame Nederlanders wordt zelfs gemiddeld vaker dan eens per week benaderd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8 procent), bediening en voedselbereiding (7,4 procent) en ICT (5,5 procent) is dit zelfs veel meer. Schaarste op de arbeidsmarkt, het flexkarakter van de functie en/of de afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze profielen zoeken.
Meest en minst benaderde beroepen
Mensen werkzaam in de facilitaire dienstverlening, toerisme en journalistiek worden het minst benaderd. Verpleging en onderwijs staan op plek 4 en 5. Dit is opvallend te noemen gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen’.
Arbeidsmarktcommunicatie
Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie. Een trend die overkomt waaien uit Amerika en Engeland, waar proactieve benadering 5 tot 10 jaar vooruit loopt op Nederland en die versterkt wordt door technologische ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, Social Media en Search Engines.