Aantrekken talent kost meer moeite dan binnenhalen nieuwe klanten
Het aantrekken van talent is voor organisaties momenteel een grotere uitdaging dan het aantrekken van nieuwe klanten. Meer dan de helft van de werkgevers (52,1 procent) geeft aan dat het binnenhalen van nieuwe klanten minder problemen oplevert dan het aantrekken van de juiste benodigde werknemers.
Dat blijkt uit onderzoek van Talmark onder 527 HR-verantwoordelijken. Maar liefst 46,5 procent geeft aan dat de organisatie vacatures open heeft staan, waarvan het niet lukt om ze in te vullen. Werkgevers proberen op allerlei manieren werknemers ‘binnen te krijgen’ en te behouden. Zo grijpen ze terug op originele en uitgebreide arbeidsvoorwaardenpakketten. Ook wil de werkgever nieuwe werknemers eerder zekerheid bieden. Zo wordt eerder een vast contract gegeven om nieuw talent aan de organisatie te binden dan eerder het geval was. Met 36,6 procent beaamt ruim een derde van de HR-verantwoordelijken dit.
Bestaansrecht organisatie
Met name werkgevers die eerder geen moeite hebben gestopt in het neerzetten van hun werkgeversmerk, dreigen nu op achterstand te komen. Uit onderzoek onder 1045 werkenden blijkt dat bijna 84 procent zich voorafgaande aan een sollicitatie verdiept in de website van een potentiële nieuwe werkgever. “Veel werkgevers hebben vooral hun klant als doelgroep op de website, maar hieruit blijkt dat een ‘werken bij’-pagina of zelfs een -website een belangrijke bijdrage kan leveren in het wervingsproces,” aldus Ricardo Risamasu van Talmark.
Bijna 62 procent van de HR-verantwoordelijken zegt dat het sollicitanten al voor het eerste gesprek duidelijk is wat het ‘hogere’ doel van de organisatie is. Ruim 38 procent ontkent dit echter. Risamasu: “Terwijl dit in deze arbeidsmarkt echt ontzettend belangrijk is. Het is cruciaal dat je je als potentiële werkgever scherp weet neer te zetten en duidelijk bent over het bestaansrecht van de organisatie. Kandidaten zijn kritisch en selectief, en zoeken een baan die echt bij ze past.”