Recruitment in de retail: zo pakt u dat aan
Bijna de helft van de consumenten (46 procent) laat zijn of haar loyaliteit ten opzichte van een retailer beïnvloeden door persoonlijke service in de winkel, zo blijkt uit een recent wereldwijd onderzoek van Oracle*. Een aanzienlijk percentage klanten dat u kunt teleurstellen als de winkelervaring, en dan met name de interactie met het personeel, niet op orde is.
Zonder de juiste medewerkers op de winkelvloer, en zonder de juiste technologie die ze helpt bij hun werk, wordt het voor retailers erg lastig om klanten te assisteren, en de zo belangrijke hoge servicelevels te behalen. Uiteindelijk heeft dat negatieve gevolgen voor de omzet. Tegenwoordig is het voor klanten immers makkelijker dan ooit om over te stappen naar de concurrent.
Goede recruitment is voor de retail van groot belang. Vooral voor houders van fysieke winkels vormen personeelskosten een groot deel van de totale uitgaven, vaak zo’n 10 tot 15 procent van de omzet. Het werven en behouden van de juiste mensen, die niet alleen uw merkwaarden uitdragen maar ook het serviceniveau kunnen bieden dat u van ze verlangt, is niet altijd even makkelijk, en levert vaak unieke uitdagingen op. Seizoensinvloeden, een hoog personeelsverloop, het aantrekken van werknemers met elkaar aanvullende vaardigheden en het inzetten van meer of minder werknemers tijdens piekmomenten, het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden bij de recruitment van personeel voor een retailonderneming.Omdat smartphones overal aanwezig zijn, moeten retailers mobiele en social kanalen strategischer inzetten als een manier om met werknemers te communiceren, en om ze te werven. Volgens recent onderzoek besteden millennials gemiddeld 35 uur per week aan digitale media, terwijl generatie X hier wekelijks dertig uur aan spendeert.
Door nieuwe digitale strategieën en tools aan te wenden, is het voor retailers mogelijk om hun administratieve recruitmentlast te verlichten, en tegelijkertijd de beste talenten te identificeren en realtime met ze te communiceren. Onze ervaring leert dat er drie hoofdstrategieën zijn die HR-teams van retailers moeten overwegen:
- Gebruik het potentieel van socialmediakanalen om de interactie aan te gaan met kandidaten. Overweeg recruitmentstrategieën die gebruikmaken van Facebook, Pinterest en Instagram. Zet daarnaast LinkedIn in voor het vervullen van de posities voor de meer ervaren en senior-medewerkers.
- Wees u altijd bewust van de aantrekkingskracht van mobile als communicatiemiddel. Gebruikers checken hun mobiel tot wel 150 keer per dag, waardoor dit een ideaal medium is om snel en discreet met kandidaten te communiceren en een relatie op te bouwen.
- Ga na hoe gebruiksvriendelijk uw recruitmentproces en carrièrepagina’s echt zijn voor potentiële kandidaten. Het geven van te veel informatie werkt contra-productief. Houd het simpel, en geef alleen relevante informatie, en nog belangrijker: zorg voor een intuïtieve gebruikservaring.
Deze drie strategieën bieden retailers een zekere manier om hun recruitmentproces te versterken, en bij het vinden en behouden van talent. Met het juiste personeel kunnen retailers zich bezighouden met waar het allemaal om draait: het nakomen van de retailbelofte en het leveren van een ervaring die klanten aanmoedigt om terug te komen.
* In het Simply Talent-rapport wordt vanuit het perspectief van werknemers uitgelegd waarom organisaties hun aanpak voor werknemersbetrokkenheid moeten veranderen en welke oplossingen daarbij een rol kunnen spelen. Rapport Oracle Simply talent