5 tips om je total candidate experience te verbeteren
Het positief beïnvloeden van het werkgeversimago is in veel bedrijven een hot topic. En dat is niet zo gek; een sterke company branding vergemakkelijkt het aantrekken van de juiste mensen. Een belangrijke factor die je imago beïnvloedt, is de candidate experience – de totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het recruitmentproces. Vanaf het lezen van de vacature en het eerste contact met jouw organisatie tot en met de eventuele onboarding.
Positieve en negatieve beleving
In de Nederlandse winkelstraten draait alles al om beleving, dat is bekend. Winkels moeten de juiste experience bieden, anders haakt de klant af. Ook in het sollicitatieproces zijn kandidaten steeds meer op zoek naar de juiste beleving. Heeft de sollicitant tijdens het proces positieve ervaringen? Dan zullen ze er enthousiast over verder vertellen. Zijn de ervaringen negatief? Dan vertelt de sollicitant het helaas ook verder. Ook online in blogs, via reacties op recruitmentsites en op social media.
Sollicitant als ambassadeur
Doordat zowel positieve als negatieve ervaringen razendsnel gecommuniceerd worden, is het meer dan ooit belangrijk de sollicitant een goede indruk van je bedrijf te geven. Met de volgende tips optimaliseer je de total candidate experience (en dus ook je employer branding). En dat vergroot de kans dat de sollicitant positief over je communiceert, zowel online als offline.
Tip 1: Duidelijk proces
Zorg voor duidelijke instructies tijdens de eerste fase van het sollicitatieproces. Uit onderzoek blijkt dat 93 % van de sollicitanten onduidelijke instructies zeer irritant vindt, wat een negatieve impact heeft op de candidate experience. Te lange sollicitatieformulieren zijn ook een echte afknapper (90 %).
Tip 2: Neem de sollicitant serieus
Geef een duidelijke timeline van het sollicitatieproces en zorg voor up to date communicatie met de sollicitant. Hebben sollicitanten het gevoel dat ze niet serieus worden genomen of in de ‘wacht staan’ door onduidelijke communicatie? Grote kans dat ze geïrriteerd raken. In het ergste geval neemt de interesse in de baan af, en trekt de sollicitant zich terug. De negatieve impact op je imago kan door dit soort situaties enorm zijn.
Tip 3: Live experiences
Dé manier om kandidaten een duidelijk gevoel bij jouw organisatie te geven, zijn live ontmoetingen. Op bijvoorbeeld beurzen en open dagen bij je bedrijf, kom je direct in contact met mogelijke kandidaten. Ook workshops en lezingen geven een echte candidate experience. Na het ‘live’ contact kun je online contact blijven onderhouden met deze kandidaten.
Tip 4: Positieve benadering
Besluit een kandidaat zelf het sollicitatieproces te beëindigen of kiest hij of zij voor een andere baan, houd de communicatielijnen dan open. Wellicht is er in de toekomst wel een match mogelijk. Tenslotte zijn kandidaten waarmee je al in gesprek bent geweest, net zo belangrijk als ‘nieuwe’ kandidaten.
Tip 5: Persoonlijke terugkoppeling
Moet je kandidaten na een aantal ‘rondes’ laten weten dat ze de job niet krijgen? Informeer ze dan op een persoonlijke manier. Uit onderzoek blijkt dat kandidaten het erg irritant vinden om na een behoorlijke tijdsinvestering, een algemene ‘afwijzing’ te krijgen. Hiermee doe je afbreuk aan alle eerdere positieve ervaringen met je organisatie. En ja, ook deze ervaring wordt doorverteld!
Vraag om feedback
Wil je als werkgever écht vinger aan de pols houden over de candidate experience? Vraag dan vooral de sollicitanten zélf om feedback. Dat levert veel interessante informatie op, die je kunt gebruiken om het sollicitatieproces te optimaliseren. En vergeet ook een andere belangrijke informatiebron niet: je eigen medewerkers. Vraag ze gerust om tips voor het verbeteren van de employer branding.