Logo
  • Achtergrond
  • 5 juni 2019
  • Bron Studytube

4 knelpunten voor een lerende organisatie (én hoe je die kunt voorkomen)

Veel medewerkers associëren leren nog altijd met ‘school’. Organisaties die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid. Maar in de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar zijn er nog wel wat hordes om te nemen.

Beeld 4 knelpunten voor een lerende organisatie (én hoe je die kunt voorkomen)

Lerende organisaties zijn niet alleen succesvoller in de ‘war for talent’ (omdat ze een aantrekkelijkere werkgever zijn), maar halen ook meer potentie uit bestaande medewerkers en zo personeel te behouden. Studytube heeft vier barrières in kaart gebracht op de weg naar een lerende organisatie en hoe u die kunt omzeilen:

1. Medewerkers zijn niet op de hoogte van het leeraanbod

Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van learning & development. Het creëren van bewustzijn is daarom een belangrijke eerste stap op weg naar een lerende organisatie. Dat gaat verder dan het aanbieden van een catalogus met alle trainingen, cursussen en opleidingen via één centraal platform. Medewerkers moeten ook weten wat er van hen verwacht wordt, welke leerinterventies belangrijk zijn voor hun rol en wat ze er voor terugkrijgen (zoals persoonlijke ontwikkeling, carrièreperspectieven of effectiever werken).

2. Het leeraanbod is niet afgestemd op de verschillende doelgroepen

In Nederland alleen al zijn 14.000 opleiders actief. Daarnaast bieden veel bedrijven ook nog interne trainingen en cursussen aan. Er is dus geen gebrek aan leerinterventies. Maar medewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Voor een lerende organisatie is het daarom cruciaal dat het aanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op elke doelgroep. Het is daarbij belangrijk dat in het leeraanbod een mix wordt aangebracht van nuttige, verplichte opleidingen en trainingen die gewoon leuk zijn om te volgen.

3. De aangeboden trainingen en opleidingen worden niet gevolgd

Het activeren van medewerkers is zeker zo belangrijk en blijkt in de praktijk niet altijd even eenvoudig. Hoe bereik je dat iedereen binnen de organisatie gebruikmaakt van de leerinterventies die worden aangeboden? Allereerst moet je ervoor zorgen dat medewerkers kunnen leren waar en wanneer ze dat willen. Daarnaast is het van belang om regelmatig actief te communiceren over het trainingsaanbod. Zo hebben veel succesvolle lerende organisaties communicatiecampagnes ingericht waarin medewerkers regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuwe en bestaande trainingen, cursussen en opleidingen.

4. Deelnemers krijgen onvoldoende aandacht

Tot slot is het ontzettend belangrijk om successen te vieren. Medewerkers die met eigen ogen zien dat collega’s enthousiast zijn over leerinterventies, zullen eerder geneigd zijn om (vaker) te leren. Geef daarom medewerkers die een uitzonderlijke leerervaring hebben meegemaakt extra aandacht. Ook zijn er lerende organisaties die actieve medewerkers belonen en zelfs prijzen uitreiken voor goede leerprestaties.

Ook deze zomer is de HR Academy Summerschool geopend. Op de Summerschool maak je optimaal gebruik van de vakantieperiode. Terwijl veel van je collega’s afwezig zijn, heb jij tijd om te werken aan je eigen ontwikkeling:

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.