Logo
  • Nieuws
  • 21 oktober 2013
  • Michelle Hollenberg

Supermarktketen Aldi moet arbeidsomstandigheden verbeteren

Supermarktketen Aldi moet de arbeidsomstandigheden van het personeel verbeteren. De werkdruk blijkt namelijk te hoog te zijn en het personeel wordt blootgesteld aan ‘ongewenste omgangsvormen’, aldus de Inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

CNV-bestuurder Ben Hoogendam vertelt in de Volkskrant: ‘‘Eindelijk wordt het personeel serieus genomen’’. De vakbond had meer dan vijfhonderd klachten ontvangen. Dit was de reden voor de Inspectie om een onderzoek te starten.

Werknemersbelangen

Sinds 2004 doen verhalen de ronde over misstanden bij Aldi. ‘‘Binnen het bedrijf wordt primair gestuurd op bedrijfseconomische opbrengsten in een moeilijke markt. De belangen van de werknemers tellen niet mee. Hopelijk beseft de directie van de Aldi dat ze nu met een stevig plan moet komen dat de problemen structureel oplost.’’

Arbowetgeving

De supermarktketen laat weten op de vingers getikt te zijn over het niet naleven van de Arbowetgeving. Aldi heeft echter wel al een begin gemaakt met het ‘implementeren van de door de arbeidsinspectie aangegeven punten’ en ‘streeft naar structurele oplossingen’.

Hoge werkdruk

Edwin Sijtsma, ex-bedrijfsarts bij Aldi, noemt de arbeidsomstandigheden ‘moderne slavernij’: ‘‘Steeds minder mensen moesten steeds meer werk doen, waardoor de werkbelasting steeds verder toenam. Het aantal klachten was torenhoog en ze waren rechtstreeks te herleiden naar het werk.’’

Het CNV heeft veel klachten ontvangen over een veel te hoge werkdruk. Om die reden vallen veel werknemers uit met vooral rug- en schouderklachten. De Inspectie laat weten dat de supermarkt onvoldoende maatregelen heeft genomen om de te hoge fysieke belasting van medewerkers te voorkomen. Het personeel moet ook beter voorgelicht en geschoold worden over risico’s wat betreft til- en kassawerkzaamheden en wat de organisatie en medewerkers kunnen doen om een te hoge werkdruk te voorkomen. Daarnaast moeten er een onafhankelijke vertrouwenspersoon en een klachtenregeling ingevoerd worden.

Orde op zaken

Aldi krijgt twee weken de tijd om te reageren op de bevindingen van de Inspectiedienst. Het bedrijf moet daarna binnen drie maanden maatregelen treffen. Wanneer de supermarktketen dit niet doet, volgt een boete. In het uiterste geval kan de Inspectie overgaan tot het sluiten van filialen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.