Logo
  • Nieuws
  • 27 april 2012
  • Mariel Hovemann

Mogen werkgevers hun medewerkers aanspreken op een ongezonde levensstijl?

Werkgevers mogen ingrijpen in de levensstijl van werknemers als er verband is met verzuim en als dit leidt tot slechte prestaties zo vindt resp. 46%  en 43% van de respondenten in een poll in de Linkedin-groep van HR Praktijk.

Beeld Mogen werkgevers hun medewerkers aanspreken op een ongezonde levensstijl?

Op de vraag welke issues rondom verzuim en levensstijl het meest in de belangstelling staan, zegt Willemijn Roozendaal, universitair hoofddocent arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht aan de VU: “Als je nu op Google zoekt, dan zie je dat ontbindingszaken over obesitas de meeste hits geven. Het gaat dan vooral om de vraag of mensen die te dik zijn, kunt ontslaan. Twee kantonrechters hebben over deze vraag een oordeel gegeven, en de conclusie is: het kan. Je kunt een werknemer ontslaan als hij te dik is en daardoor veel verzuimt, mits je hem of haar voldoende gelegenheid hebt gegeven om af te vallen. Je ziet een tendens dat de werkgever wordt gevraagd de werknemer te helpen naar een obesitaskliniek te gaan.”

 

Discriminatie

Deze uitspraken zijn wel voer voor discussie. Roozendaal: “In een van de voornoemde gevallen constateerde de rechter dat er sprake was van morbide obesitas. Dat is een chronische ziekte en dan heb je het recht op gelijke behandeling op grond van handicap en chronische ziekte. In de wet staat dat beëindiging van een arbeidsovereenkomst wegens een chronische ziekte nooit mag. De discussie gaat dan over het verschil tussen directe en indirecte discriminatie: directe discriminatie, dus als je zelf met zoveel woorden een werknemer ontslaat wegens obesitas, is altijd onmogelijk. En er is natuurlijk geen advocaat die dat niet weet.”

 

Lees het hele interview met Willemijn Roozendaal in het aprilnummer van HR Praktijk Magazine.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.