Imagostress en werkdruk teisteren bankmedewerkers
Veel werknemers in de financiële sector, zoals bankmedewerkers, gaan gebukt onder imagostress. Bovendien kampen zij met een zeer hoge werkdruk. FNV Bondgenoten enquêteerde in de laatste twee maanden van 2011 ruim 2.000 werknemers in de bank- en verzekeringswereld.
Onderzoeksresultaten
- 60 procent van het bankpersoneel heeft als gevolg van de kredietcrisis het gevoel dat zij zich moet verdedigen tegen het negatieve beeld dat ontstaan is van banken, met imagostress tot gevolg.
- Aangescherpte processen en regelgeving zijn er debet aan dat 54 procent van de werknemers een grotere werkdruk ervaart. De werkdruk in de sector is hoog en lijkt sinds 2007 te stijgen. De crisis heeft bij Delta Lloyd het meest opvallend tot hogere doelstellingen geleid en bij ING het meest opvallend tot een verantwoording (ook privé) voor het werken bij een bank.
- 33 procent geeft aan te lijden aan een hoge tot zeer hoge vermoeidheid.
Speelruimte ingeperkt
FNV vindt het opvallend dat de medewerkers van de Rabobank het minst last hebben van
imagostress. Toch heeft ruim 50 procent van hen hier wèl last van. De Rabo-medewerkers staan bovendien het meest achter de eigen producten. Wat de werkdruk betreft valt het FNV ook op dat bij de Rabobank, waar de mensen relatief het minste last leken te hebben van de crisis, de speelruimte van de medewerkers het meest is ingeperkt.
Commentaar FNV
Te hoge werkdruk is een groot probleem op de werkvloer en brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee. Burnout is de meest voorkomende beroepsziekte in Nederland. Stress is de oorzaak van ongeveer 36 procent van al het werkgerelateerde verzuim. Carla Kiburg, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "Een te hoge werkdruk leidt tot oververmoeidheid, een slechte kwaliteit van werk en het werkplezier neemt af. Als het tij niet wordt gekeerd, dan kunnen werknemers in de financiële sector niet op een gezonde manier de pensioengerechtigde leeftijd bereiken."
Tip
U kunt hier het verslag van de enquête inzien.