Logo
  • Nieuws
  • 12 februari 2010
  • Manon Schuttrups
  • Bron: Chubb

De 5 grootste valkuilen voor arbeidsdeskundigen

Vaak wordt een arbeidsdeskundige aansprakelijk gesteld als er iets misgaat in een organisatie. Zelfs als er een HR-professional in die zelfde organisatie werkt. Waar ligt de grens tussen aansprakelijkheid van de organisatie en van de persoon? En waar moeten deze experts (inhoudelijk) extra alert op zijn, zodat zij niet in die valkuil stappen?

Beeld De 5 grootste valkuilen voor arbeidsdeskundigen

Bedrijfsverzekeraar Chubb heeft een top 5 van valkuilen voor arbeidsdeskundigen opgesteld:

 

1. Uitbesteed werk

Veel arbeidsdeskundigen maken gebruik van derden voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden, maar controleren dit werk onvoldoende. Hierdoor worden eventuele fouten niet op tijd opgespoord. Voor de opdrachtgever is echter niet van belang door wie de fout is gemaakt, want de arbeidsdeskundige is de contractspartij en hij wordt dan ook aangesproken op eventuele schade als gevolg van deze fouten. Uitbesteed werk dient dus goed te worden gecontroleerd door de arbeidsdeskundige om aansprakelijkheid te voorkomen.

 

2. Toenemende claimcultuur

Nederland wordt in toenemende mate een claimcultuur. Deze verandering is zowel te zien in het aantal claims als in de hoogte van de claims. Daarom wordt het belang van goede documentatie en regelmatig overleg/evaluatie met opdrachtgevers steeds belangrijker. Zo kan de arbeidsdeskundige inspelen op eventuele ontevredenheid van de opdrachtgever. Door tijdsgebrek wordt dit echter steeds vaker achterwege gelaten, hierdoor is de positie van de arbeidsdeskundige zwakker bij eventuele verdediging.

 

3. Positie van de arbeidsongeschikte danwel arbeidsgehandicapte

Veelal wordt een arbeidsdeskundige ingeschakeld door een uitkeringsinstantie of door een werkgever. In dat geval komt de opdrachtgever voor de arbeidsdeskundige automatisch op de eerste plaats en wordt de arbeidsongeschikte of arbeidsgehandicapte werknemer vaak als ‘minder belangrijk’ beschouwd. Deze werknemer kan doordat hij onvoldoende op de hoogte wordt gehouden onzeker worden over zijn toekomstverwachtingen. Met name bij werknemers met bijvoorbeeld burnout klachten kan deze onzekerheid de situatie verergeren. En dit wordt de arbeidsdeskundige verweten.

 

4. Veranderende wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving omtrent arbeidsongeschiktheid verandert continu en wordt ook steeds complexer. De arbeidsdeskundige moet te allen tijde op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in deze wet- en regelgeving en dit toe moeten passen in zijn werkzaamheden. Doet hij dit niet, dan zullen ontevreden klanten en eventuele schades het gevolg zijn.

 

5. Kennisniveau van de opdrachtgever

Een arbeidsdeskundige moet rekening houden met het kennisniveau van zijn opdrachtgever. Niet voor niets schakelt de werkgever hem in voor hulp op het gebied van arbeidsongeschiktheid en de bijbehorende wet- en regelgeving. De werkgever vertrouwt op de kennis van de arbeidsdeskundige en zal het werk veelal niet kunnen controleren en eventuele fouten op tijd signaleren. De arbeidsdeskundige heeft een zelfstandige taak en dient daardoor zijn eigen werk goed te controleren alvorens dit wordt ‘afgeleverd’.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.