Ben je oké?-campagne gestart om grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken op studentenverenigingen
Deze week starten enkele introductieperiodes voor aankomende studenten. Evenals de campagne Ben je oké? van expertisecentrum voor seksualiteit Rutgers. Voor de campagne zet het centrum leden van studie- en studentenverenigingen in. Met een toolkit biedt Rutgers handvatten hoe verenigingen grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar kunnen maken met hun leden.
Eerstejaarsstudenten tijdens de start van de introductieweek in de Domstad. Studenten die meedoen aan de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) moeten akkoord gaan met een gedragscode. Daarin staat dat iedereen elkaar met respect moet behandelen.
"We zien dat besturen aan de slag willen met preventief beleid en meldingsstructuren, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen", zegt campagneleider Maartje Puts. Met een toolkit biedt Rutgers handvatten hoe verenigingen grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar kunnen maken met hun leden. Boegbeelden van de verenigingen, zowel voorzitters als leden, spelen hierin een belangrijke rol.
Cultuurverandering
"Het bestuur kan bijvoorbeeld naar leden uitdragen dat het oké is als een student niet mee wil doen aan een bepaalde activiteit als hij of zij zich daar niet goed bij voelt", legt Puts uit. Volgens haar dragen verenigingen zo "actief bij aan een cultuurverandering waarin iedereen zich fijn en veilig voelt. Dat is nu nog niet altijd zo."
De Ben je oké-jongerencampagne werd in 2018 landelijk ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tijdens onder meer het uitgaan bespreekbaar te maken. Voor studentenverenigingen is er sinds enkele jaren een toolkit en dit jaar organiseert Rutgers ook een reeks bijeenkomsten voor besturen van studentenorganisaties.
Zie ook de Hier is het oke Checklist.
Zie ook de Instructiekaart. Met deze instructiekaart achter bars en in de personeelsruimtes zien medewerkers direct wat zij kunnen doen om ongewenst seksueel gedrag te voorkomen & hoe te handelen als het plaatsvindt.