Bedrijfscultuur familiebedrijf in gedrang bij opvolger van buiten
Steeds minder mensen hebben er moeite mee als iemand van buiten het familiebedrijf overneemt. Wel wordt gevreesd dat het familiekarakter verloren gaat en wordt het salaris van de opvolger nauwlettend in de gaten gehouden.
Dit blijkt uit een enquête van adviesbureau Boer & Croon onder 40 Nederlandse familiebedrijven met een omzet van 20 miljoen euro.
Een opvolger vinden binnen de familie is moeilijk. De kinderen zijn nog te jong of ze zien hun toekomst bij een ander bedrijf. Een grote meerderheid vreest dat met de komst van een buitenstaander de bedrijfscultuur verandert. Ze maken zich zorgen over het kortetermijndenken en een gebrek aan motivatie. Ook wordt op de beloning gelet. Om een directeur van buiten aan te trekken is meer nodig dan een marktconform salaris.
Bedrijfscultuur
De bedrijfscultuur wordt gevormd door:
- communicatie en overleg;
- een positieve werksfeer;
- het gevoel van vertrouwen;
- de stijl van leidinggeven;
- kwaliteit van de relatie van en goede communicatie tussen management en medewerkers;
- onderlinge verhoudingen;
- ontplooiingsmogelijkheden;
- besef dat werknemers belangrijk zijn voor het bedrijf;
- onderlinge solidariteit en betrokkenheid bij de organisatie.
Binding met het bedrijf
Zorg als werkgever actief voor binding van werknemers aan het bedrijf. Dit kan op diverse manieren. Via het werk, waarbij in de werkinhoud extra aandacht is voor werkomstandigheden, werkdruk en communicatie. De persoonlijke doortastendheid van een leidinggevende heeft daarop grote invloed, net als een overtuiging (missie) op het terrein van kwaliteit en gezondheidsbevordering in de organisatie. Verder valt te denken aan een goed pakket arbeidsvoorwaarden met ruimte voor ontplooiing en ontwikkeling.
Onder deze omstandigheden is sprake van een groot zelfregulerend en zelflerend vermogen van de organisatie en is het goed gebruik te maken van ideeën en opvattingen van werknemers.
Opvattingen van en over personeel
Welke rol spelen opvattingen over het personeel?
- Denk aan de kwaliteit van diensten aan klanten en eventueel dreigende afname daarvan.
- Besef dat de aard van het werk of de dienst – en daarmee de tevredenheid van de klant – staat of valt met de tevredenheid van de medewerker.
- Vergrijzing van het personeelsbestand en een streven naar behoud van kennis kunnen in de organisatie een rol spelen. Zorg voor het op tijd doorgeven van kennis en ervaringen.
- Krapte op de arbeidsmarkt heeft invloed. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen juist bij deze organisatie willen werken?
- Een opeenvolging van opdrachten, waardoor de samenstelling van het personeel in korte tijd verandert of uitbreidt, is een meewegende factor.
- Denk ook aan de gevolgen van een meer internationaal personeelsbestand met grote onderlinge culturele verschillen.