Top 10 leertrends in organisaties 2016
Leren moet toegankelijker worden voor medewerkers. HR-verantwoordelijken bij grote organisaties in Nederland zetten vooral in op e-learning, betere digitale toegang tot leren en meer communicatie over het leeraanbod. Dit jaar werd er ten opzichte van vorig jaar al meer geleerd volgens zowel HR als de werknemers zelf. Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse HRD Trends-onderzoek van NIDAP in samenwerking met Springest.
Bijna alle 185 deelnemers aan het HRD Trends-onderzoek (83 procent) willen leren dit jaar toegankelijker maken voor medewerkers. Een even groot deel meent dan ook actief te streven naar duurzame inzetbaarheid en 64 procent zegt dat hier dit jaar zelfs meer op ingezet wordt dan voorgaande jaren.
Werknemer iets positiever over leermogelijkheden
Deze trend wordt in de voorlopige resultaten van het onderzoek onder werknemers, de jaarlijkse Opleidingsmonitor van NIDAP en Springest, ook herkend: 62 procent van de inmiddels ruim 1.000 ondervraagde werknemers vindt dat zijn werkgever dit jaar voldoende onderneemt om doorleren te stimuleren. Vorig jaar was dit nog 52 procent. Toch meent 28 procent dat zijn werkgever nog onvoldoende onderneemt om leren te stimuleren.
Continu leren wordt volgens de ondervraagde HR-professionals belangrijker vanwege technologische ontwikkelingen of automatisering, veranderende wet- en regelgeving, snellere marktverandering, meer zelfsturing in organisaties en vergrijzing van het personeelsbestand.
Verbreden in plaats van verdiepen
De belangrijkste kennis die door werknemers gezocht wordt in opleidingen, trainingen en e-learning is nog steeds vakinhoudelijke kennis. Opvallend, maar in lijn met de ontwikkelingen die continu leren volgens HR belangrijk maken, is dat verbreden dit jaar door de meeste werknemers (71 procent) als belangrijker wordt bestempeld dan verdiepen (23 procent).
Meer interne kennisdeling en eigen initiatief
De belangrijkste leertrends in grote en middelgrote organisaties: meer interne kennisdeling (67 procent), meer individuele begeleiding en coaching (62 procent) en meer eigen initiatief van werknemers om te leren (53 procent). Ook ziet HR dat er meer korte leertrajecten plaatsvinden (47 procent), meer zelfstandig wordt geleerd (41 procent) en minder formele opleidingen en trainingen worden gevolgd (39 procent). In 32 procent van de organisaties wordt dan ook meer conform het 70:20:10-framework van Charles Jennings geleerd. Dit betekent dat er een groeiende aandacht is voor informeel leren of ‘learning on the job’ binnen het geheel aan opleidingsactiviteiten.
Top 10 Leertrends in Organisaties 2016
- Meer interne kennisdeling
- Meer individuele begeleiding en coaching (door collega’s)
- Meer eigen initiatief van werknemers
- Meer korte leertrajecten
- Meer zelfstandig leren
- Minder formeel leren
- Meer leren conform 70:20:10
- Meer coaching door externe leveranciers
- Meer leren door congressen en events
- Meer internationale opleidingen of trainingen