Logo
  • Nieuws
  • 25 februari 2016
  • Bron: RSM Erasmus University

Wat motiveert vrouwen om leider te worden?

Waarom is maar één op de twintig CEO's in de Europese Unie vrouw? Willen vrouwen geen leider worden of zijn er andere redenen waarom we niet meer vrouwen aan de top zien? Uit het promotieonderzoek van Claudia Erlemann van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), blijkt dat de motivatie van vrouwen om een leidinggevende functie te gaan vervullen voor een groot deel afhangt van omstandigheden binnen het bedrijf.

Beeld Wat motiveert vrouwen om leider te worden?

Uit de resultaten van Erlemann bleek allereerst het belang van vrouwelijke managers in een bedrijf. Dit stimuleert vrouwen namelijk om zelf leiding te willen gaan geven. Onder een vrouwelijke leidinggevende ervaren vrouwen meer steun en krijgen ze meer vrijheid om zelf hun werk in te delen. Beide factoren hebben een positieve invloed op de leiderschapsambities van vrouwen blijkt uit het onderzoek. Om deze kip-en-ei situatie te doorbreken zouden bedrijven van het aanstellen van vrouwen een prioriteit moeten maken, zegt Erlemann.

Werk en privé

Vrouwen vervullen gemiddeld meer huishoudelijke en zorgtaken dan mannen. Uit eerder onderzoek is bekend dat een veeleisend privéleven een belemmering vormt voor vrouwelijk leiderschap. Uit Erlemann’s resultaten blijkt dat wanneer een bedrijf maatregelen invoert als flexibele werktijden of kinderopvang, de integratie tussen werk en privé beter wordt en vrouwen sneller een leidinggevende functie gaan ambiëren.

Samenwerking

Het onderzoek van Erlemann toont verder aan dat mensen in het algemeen grotere leiderschapsambities ontwikkelen in organisaties met een bedrijfscultuur die gericht is op samenwerking. Dit werkt bij mannen alleen anders dan bij vrouwen. Mannen definiëren zichzelf doorgaans meer aan de hand van de groepen waartoe ze behoren. Hun leiderschapsambities worden daarom aangewakkerd door goede collectieve samenwerkingen in de organisatie. Vrouwen definiëren zichzelf doorgaans aan de hand van hun hechte persoonlijke relaties die ze hebben met anderen. Hun leiderschapsambities groeien dan ook wanneer ze veel en goede een-op-een samenwerkingen hebben met collega's.

Identificeren met het bedrijf

Nogal eens wordt aangenomen dat vrouwen minder leidinggeven omdat gemeenschapsgerichte eigenschappen als 'zorgzaam', 'attent' en 'vriendelijk' vaker voorkomen bij vrouwen. Leiderschap zou juist worden gekenmerkt door tegenovergestelde, vrij mannelijke begrippen, zoals 'sterk zijn', 'rigoureus' of 'dominant'. Erlemann vond in haar onderzoek dat de oriëntatie op het gemeenschappelijke bij vrouwen juist kan leiden tot grotere leiderschapsambities, als ze zich maar kunnen identificeren met het bedrijf. Met PR en ‘employer branding’ kan een bedrijf de aantrekkelijkheid van het bedrijf te verhogen en zo ook identificatie met het bedrijf vergroten. En dat zal ervoor zorgen dat er uiteindelijke meer vrouwen in leidinggevende posities terecht komen, zo concludeert Erlemann.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.