Logo
  • Achtergrond
  • 28 augustus 2014
  • Tim Stone Polycom

Vijf tips voor het optimaliseren van medewerkerstevredenheid

Voldoende aandacht besteden aan de teammoraal is niet alleen essentieel voor het vasthouden van mensen. Het houdt werknemers ook loyaal en productief. Tim Stone van Polycom met vijf tips voor het optimaliseren van de medewerkerstevredenheid.

Beeld Vijf tips voor het optimaliseren van medewerkerstevredenheid

Voor werkgevers is het essentieel: het tevreden houden van het personeel. Als je werknemers niet tevreden zijn, lopen ze weg. Met alle gevolgen van dien voor het huidige personeelsbestand. Laat staan dat je als werkgever ook nog eens op zoek moet naar nieuwe mensen.  Vijf tips voor het optimaliseren van de medewerkerstevredenheid.

1. Vertel voortdurend over het belang van een gezonde werk-privébalans

Er is niets effectiever dan direct tegen je team te praten over de voordelen van een gezonde balans tussen werk en privéleven. Zorg voor een open cultuur en laat medewerkers weten dat ze hun zorgen bij jou kunnen uiten als het te druk is of er te strakke deadlines zijn. Bepaal daarvoor ook heldere prioriteiten. Vaak werken mensen te hard en lang door, omdat ze denken dat alles haast heeft.
Geef zelf ook vooral het goede voorbeeld – lunch niet aan je bureau, ga op tijd naar huis en houd tijd over voor hobby’s buiten werktijd. Je zult zien dat een gezonde werk-privébalans een goede invloed heeft op de werkmoraal en productiviteit. Daarnaast is het veel overtuigender als je zelf ook doet wat je anderen vertelt.

2. Koester talenten en interesses door cursussen aan te bieden buiten de werkplek

Het is als werkgever niet meer dan logisch om je vooral te richten op de werkverantwoordelijkheden van je personeel. Je bent tenslotte niet voor niets manager. Echter, het is niet zo gek om je af en toe ook te realiseren dat de dingen die het personeel buiten werktijd doet minstens zo belangrijk zijn.
Bij Polycom staan we het personeel financieel bij als ze bijvoorbeeld taalcursussen willen volgen of nieuwe kennis willen opdoen. Denk na over hoe jouw pakket aan voordelen een gezonde balans tussen werk en privé kan bevorderen. Kies voor een vergelijkbaar idee als bij ons. Of bied abonnementen op sportscholen en teamactiviteiten aan als alternatief.

3. Introduceer flexibel werken

Flexibel werken is op steeds meer plekken beschikbaar. En niet zonder reden. Technologie ontwikkelt zich voortdurend en maakt flexibel werken zo steeds aantrekkelijker en eenvoudiger te implementeren. Het goede nieuws op het vlak van een gezonde werk-privébalans: minder in de file en meer flexibiliteit als het gaat om het tijd maken voor familieactiviteiten en hobby’s.
Veel mensen hebben het druk. Ook buiten het werk. Flexibel werken is dan een ideale oplossing. Voor die mensen met kinderen betekent het bijvoorbeeld dat ze tijd hebben om kinderen naar school te brengen en op te halen. Of om thuis te blijven als de kleinsten zich niet zo goed voelen.
Als je bang bent dat flexibel werken leidt tot minder samenwerking en teamcohesie, think again. Virtuele teams en instant messaging stellen mensen in staat met elkaar samen te werken alsof ze in hetzelfde gebouw zitten. Focus dan wel enkel op effectieve communicatie – elke interactie moet raak zijn. Hierdoor blijft ook het personeel dat op afstand werkt betrokken bij het team. Neem het gevoel van isolatie ook weg door regelmatig met elkaar te videobellen of virtuele teambijeenkomsten op te zetten.

4. Scheid werk en ontspanning

Stress kan al snel om de hoek kijken als werknemers niet het gevoel hebben af en toe even afstand te kunnen nemen van het werk. Een moment voor zichzelf om te reflecteren op werktaken bijvoorbeeld. Moedig personeel dan ook aan om koffie en thee te drinken op andere plekken dan aan hun bureau. Door de dag in stukken op te breken, houd je het concentratieniveau hoog. Je zult zien dat je medewerkers productiever worden als ze weer gaan zitten voor hun werk.
Als je flexibel werken introduceert, zorg er dan voor dat je medewerkers een specifieke plek in huis reserveren voor thuiswerken. Zo kunnen ze aan het eind van de dag afstand nemen van hun werk, zonder dat het overlapt met de momenten van rust en ontspanning.

5. Help werknemers in hun thuissituatie

Persoonlijke problemen kunnen een groot effect hebben op de werkmoraal. Maak tijd vrij voor werknemers die hulp of raad nodig hebben. Maar let er wel op dat sommige issues ook vragen om externe hulp. Rouw, ernstige ziekte of een scheiding zijn scenario’s waarbij je kunt overwegen professionele begeleiding in te roepen.
Als je als werkgever respect toont voor familieomstandigheden, vergroot je de kans om toptalent te behouden als er kinderen komen. Als je je als werkgever geen crèche kunt veroorloven, denk dan aan ondersteuning voor kinderopvang. Uiteraard zijn het niet alleen de ouders die verplichtingen hebben buiten werk. Werknemers die hun bejaarde vader en/of moeder onderhouden, kunnen bijvoorbeeld zeer goed profiteren van flexibel werken. Dus zorg ervoor dat je deze optie aanbiedt aan diegenen die het nodig kunnen hebben.

----------------------------------------------------------------

The Great Workplace to be

De komende jaren zal het medewerkersbestand vier generaties bevatten die onder hoge druk zullen werken. Daarbij vragen werkgevers én werknemers om meer flexibiliteit. De uitdagingen voor werving en behoud van talent (the war for talent) blijven daarbij onverminderd groot. Dat daagt HR- en facility managers uit om diversiteit en duurzame inzetbaarheid te ondersteunen en de work-life balance te bevorderen. In 2014 zijn het 13e FMM Marktevent en de 6e HR Praktijk Dag in gecombineerd in een nieuw, boeiend event dat draait om de ultieme co-creatie van HR en FM: het realiseren van de optimale werkomgeving waarin mensen maximaal presteren. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.