• Nieuws
  • 2 juli 2014
  • Mariel Hovemann
  • Bron: CBS

Griep meest genoemde reden voor verzuim

Griep of verkoudheid is bij alle leeftijdsgroepen verreweg de meest genoemde reden voor verzuim. Bij ouderen zijn vaker dan bij jongeren ook langdurige aandoeningen de reden. Bij werknemers zonder langdurige aandoening verschilt het ziekteverzuim weinig naar leeftijd zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Beeld Griep meest genoemde reden voor verzuim

Vanwege deze langdurige aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en rug-, nek- en gewrichtsklachten, verzuimen oudere werknemers meer dan jongere. In 2013 lag het gemiddelde ziekteverzuimpercentage op 4,0 procent. Onder 15- tot 25-jarigen bedroeg het ziekteverzuim 2,3 procent en onder 25- tot 35-jarigen 3,4 procent. Onder 55- tot 65-jarigen lag het ziekteverzuim het hoogst: 5,8 procent.

Migraine

Het gemiddelde verzuim als gevolg van deze klachten ligt hoger dan bij aandoeningen zoals astma en migraine, die onder jongeren met een langdurige aandoening vaker voorkomen. Bij afwezigheid van een langdurige aandoening ligt het verzuim van 55- tot 65-jarigen maar iets hoger dan dat in de jongere leeftijdsgroepen.

Cursus Grip op Ziekteverzuim

Signaleren- Analyseren - Beheersen - Beperken

Werkgevers en -nemers hebben steeds meer verantwoordelijkheden gekregen als het om het beheersen van ziekteverzuim gaat. Een verzuimende medewerker kost een werkgever handenvol geld en de nodige hoofdbrekens. Tijdens deze cursus ziekteverzuim leert u hoe u door adequaat in te grijpen de verzuimkosten binnen uw onderneming kunt beperken. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.