Veel werknemers ontevreden over hun werkomgeving
Ruim één op de vier Nederlandse werknemers is ontevreden over de omgeving waarin hij of zij werkt. Een meer inspirerende werkomgeving draagt bij aan meer gemotiveerd en tevreden personeel. Bij het inrichten van hun werkomgeving moeten de werknemers dan ook meer betrokken worden.
Dat stellen vacaturesites StepStone en Totaljobs.com na een gezamenlijk onderzoek in negen Europese landen. Hieruit blijkt dat de Nederlandse werknemers overigens een stuk minder kritisch zijn op hun werkomgeving dan de Denen (48 procent), Engelsen (46 procent), Oostenrijkers (40 procent) en Belgen (35 procent).
Inspirerend
De werkomgeving moet inspirerend werken, stelt John Salt, website-directeur bij Totaljobs. De kwaliteit van de werkomgeving is bijzonder belangrijk aangezien er veel tijd wordt doorgebracht in een mensenleven. “Door moderne technologieën kan de werkvloer veel flexibeler worden beheerd. Bedrijven zouden van die kans gebruik moeten proberen te maken om aan hun werknemers de mogelijkheid te bieden een omgeving te kiezen die voor hen persoonlijk het meest inspirerend werkt.”
Motiverend
Aantrekkelijke en comfortabele aankleding van de werkplek zijn aspecten waar meer aandacht aan kan worden besteed volgens Salt. Dat draagt bij aan de creatie van een gemotiveerd en tevreden personeelsbestand. Een motiverende werkomgeving zal volgens hem een positieve impact hebben van het geleverde werk en de werknemerstevredenheid.
Initiatief nemen
Werknemers mogen zelf ook meer van zich laten horen, stelt Salt. “Ze zouden niet alleen oog moeten hebben voor het professionele aanbod van potentiële werkgevers, maar ook aandacht moeten hebben voor de kwaliteit van de werkvloer.”
Beleving en branding
Een sterke identificatie met een organisatie heeft een positieve uitwerking op haar medewerkers. Door de identiteit van een organisatie ook naar de fysieke werkomgeving te vertalen, ‘workplace branding’, voelen mensen de corporate identiteit om zich heen, en worden zij geïnspireerd en gefaciliteerd om effectief (samen) te werken aan de corporate missie. Zo krijgt huisvesting strategische meerwaarde voor de organisatie. Meer info