Koppel jong en oud aan elkaar om bedrijfsongevallen te voorkomen
Jaarlijks worden gemiddeld 19.000 jongeren in de leeftijd van 15-24 jaar behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis na een arbeidsongeval. Het jaarlijks aantal ziekenhuisopnamen is gemiddeld 600 en gemiddeld 8 jongeren overlijden jaarlijks door een arbeidsongeval. Jongeren in de sectoren bouw en metaal lopen de grootste kans op een arbeidsongeval. Om die reden is VeiligheidNL de campagne ‘Werkbuddies’ gestart.
In de metaal vinden jaarlijks gemiddeld 1.200 ongevallen met 15-24 jarigen plaats, waarvoor het slachtoffer is behandeld op een SEH-afdeling van een ziekenhuis. Jongeren in de metaal lopen vooral letsel op door draaiende delen van machines en werktuigen, snijden aan werkstukken en gereedschappen en door metaalsplinters.
Ondanks het nog steeds hoge aantal is het aantal jeugdige slachtoffers door een arbeidsongeval in het eerste decennium gedaald. Eind jaren negentig was nog sprake van jaarlijks 30.000 behandelde letsels op een SEH-afdeling van een ziekenhuis.
Praten over veiligheid
Jongere werknemers zijn kwetsbaar voor arbeidsongevallen aldus VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid). Jongeren zijn door onervarenheid en soms jeugdige onbezonnenheid relatief vaker het slachtoffer dan oudere, meer ervaren werknemers. Oudere werknemers beschikken over veel praktijkervaring. Maar praten over veiligheid op de werkvloer is voor hen vaak ongewoon. Zij doen het werk immers altijd zo. Veiligheid op de werkvloer bespreekbaar maken en kennis met elkaar delen vanuit opleiding en praktijk is een bindmiddel om veilig gedrag geaccepteerd te krijgen en het aantal arbeidsongevallen te verminderen. Dat is het idee achter de nieuwe campagne Werkbuddies.
Jong en oud koppelen
Met de campagne koppelen bedrijven één op één jonge onervaren nieuwkomers aan oudere, ervaren collega’s met als doel kennis en ervaring te delen en van elkaar te leren. Net als bij zeer gevaarlijke beroepen gebeurt, bijvoorbeeld bij het duiken. Daarnaast blijven kennis en kunde voor het bedrijf behouden in een tijd dat vakkundig personeel schaarser wordt en door vergrijzing de uitstroom van ervaren vakmensen verder toeneemt. Het tijdig delen zorgt dat kennis en ervaring voor een bedrijf niet verloren gaan en dat is investeren in de toekomst.