Werkgevers doen zich vaak mooier voor dan ze zijn
Uit een Europees onderzoek van StepStone over werkgeversimago blijkt dat bedrijven en hun werknemers niet helemaal dezelfde visie hebben op het leven op de werkvloer.
Bijna de helft (46 procent) van de 5929 ondervraagde werknemers zegt dat het echte leven in het bedrijf niet zo is als de werkgever laat geloven. 20 procent van de werknemers gaat wel akkoord met het beeld dat de werkgever geeft van het bedrijf. Daarnaast zegt 27 procent van de werknemers dat de werkelijkheid anders is, maar niet slechter dan wat gecommuniceerd wordt.
Werkzoekenden vinden de echte reputatie van een bedrijf wel degelijk belangrijk: voordat ze op een interessante jobaanbieding reageren, nemen ze de reputatie van het bedrijf onder de loep. Als een bedrijf een goede reputatie heeft, solliciteert 98 procent van de werkzoekenden voor de interessante baan. Zelfs een bedrijf dat geen gekende reputatie heeft, zou nog 91 procent van de gekwalificeerde kandidaten aantrekken. Maar als een bedrijf een slechte reputatie heeft, meldt slechts 10 procent van werkzoekenden zich aan.
Negatief effect
“In het huidige informatietijdperk kunnen bedrijven niet langer zomaar een imago projecteren dat te ver van de realiteit afwijkt,” zegt Michel Tubbax, Managing Director van StepStone België. “Een werkgeversimago promoten dat de waarheid geweld aandoet heeft een negatief effect: mensen aanvaarden zo'n gebrek aan integriteit niet. Nu het moeilijker is om talent aan te trekken, is een betrouwbaar en authentiek werkgeversimago een troef, zelfs een must voor bedrijven om zich te weren tijdens de War for Talent.”
Dit zijn enkele bevindingen van het recente onderzoek over employer brand, uitgevoerd door StepStone in acht Europese landen. Het onderzoek richt zich op de manier waarop organisaties hun imago als werkgever gebruiken in de huidige War for Talent. Het volledige onderzoek wordt in september gepubliceerd.