Logo
  • Nieuws
  • 4 januari 2012
  • Mariel Hovemann

Vrijwilligerswerk onder werktijd is gewild

Een op de drie werkende Nederlanders doet momenteel wel eens vrijwilligerswerk. Dit aandeel zou fors stijgen als bedrijven dit zouden faciliteren. Circa een derde van degenen die nu geen vrijwilligerswerk doen zou dit wel doen als de baas hiertoe mogelijkheden zou bieden. Bedrijven zou het bovendien verplicht moeten worden om iets terug te doen voor de samenleving, vindt twee derde. Dit blijkt uit onderzoek van de ING onder meer dan 1.000 respondenten in Nederland.

Beeld Vrijwilligerswerk onder werktijd is gewild

Het overgrote deel van de beroepsbevolking (85 procent) vindt het (zeer) belangrijk dat de werkgever iets teruggeeft aan de samenleving. Dit geldt nog meer voor werknemers bij grote organisaties. Twee derde van de beroepsbevolking vindt zelfs dat iedere werkgever verplicht zou moeten worden iets terug te doen voor de samenleving. Te denken valt dan aan vrijwilligerswerk, maar ook aan het creëren van stageplaatsen voor jongeren, het stimuleren van milieuvriendelijk vervoer of energiebesparing.

 

Werkplezier

Zeven op de tien werknemers vindt het (zeer) belangrijk om zelf deel te nemen aan projecten die iets terug doen voor de samenleving. Een even grote groep zegt dat het hun werkplezier stimuleert. De redenen die zij noemen om vrijwilligerswerk te doen, zijn: het is leuk (60 procenet), iets terug doen voor de samenleving (52 procent), het geeft een goed gevoel (49 procent), sociale contacten opdoen (42 procent), meer mensen leren kennen (32 procent) en nieuwe ervaringen opdoen (32 procent). Jongeren tot 30 jaar doen vaker dan ouderen vrijwilligerswerk om hun CV aan te vullen. Maar voor de rest verschillen zij niet van hun oudere collega’s in hun standpunten over vrijwilligerswerk. Tijdgebrek is de belangrijkste reden waarom werknemers niet aan vrijwilligerswerk doen (61 procent).

 

Middelen en tijd

Als het vrijwilligerswerk deels of geheel in de tijd van de baas mag plaatsvinden, zegt 35 procent van de niet-vrijwilligers zeer geïnteresseerd te zijn hieraan mee te doen. Daarnaast zou de werkgever een aantal vrijwilligersprojecten moeten bieden waaruit werknemers kunnen kiezen. Werkgevers die hun medewerkers in de gelegenheid stellen om vrijwilligerswerk te laten doen, doen dit door: materialen of middelen ter beschikking te stellen (38 procent), werknemers onder werktijd vrijwilligerswerk laten doen (31 procent), een aantal projecten aan te bieden waaruit werknemers kunnen kiezen (28 procent) of geld beschikbaar te stellen (13 procent). Bij drie op de vijf van deze werkgevers hebben de projecten iets te maken met de activiteiten van de werkgever, branche of is er wel een link op een ander vlak. Bij ING Nederland kunnen werknemers bijvoorbeeld onder werktijd hun kennis en ervaring delen met kinderen en jongeren. Zo geven zij gastlessen over omgaan met geld, zetten ze zich in als leeshulp op basisscholen in de buurt of ondersteunen lokale voetbalclubs met materialenpakketten of hun financiën. Daarnaast kunnen medewerkers die actief betrokken zijn bij een stichting of vereniging een donatie aanvragen bij de ING voor hun goede doel.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.