Logo
  • Nieuws
  • 13 juli 2012
  • Mariel Hovemann

Bewegingsarmoede kost meer dan sportblessures

Liefst 85% van de ondernemers doet aan sport. Zo blijkt uit een enquête van ING en De Zaak onder 600 MKB’ers. Van degenen die niet aan sport zeggen te doen, zorgt driekwart wel voor minstens een half uur lichaamsbeweging per dag. Dit betekent dat nog geen 4% van de ondernemers lijdt aan bewegingsarmoede. Dit percentage is lager dan dat van de gemiddelde Nederlander van 12 jaar of ouder.

Beeld Bewegingsarmoede kost meer dan sportblessures

Tweederde van de sportende ondernemers trekt daar per week 2 tot 10 uur voor uit (37% 2-4 uur, 31% 4-10 uur), 8% sport maximaal 1 uur, 20% 1-2 uur en 5% meer dan 10 uur.

 

Teamsport vs individuele sport

Slechts 32% is het eens met de stelling dat een organisatie meer heeft aan teamsporters dan aan individuele sporters. Ondernemers uit de bouw en de industrie, die vaker in teamverband aan een project of product werken, zijn het vaker eens met de stelling dan ondernemers in andere sectoren.

 

Kosten van sportblessures

 

64% van de respondenten is het oneens met de stelling dat uitval vanwege blessures van sportende medewerkers de onderneming veel geld kost. Diverse ondernemers hanteren zakelijke overwegingen bij het formuleren van de invloed van sport op hun ondernemerschap, zoals “sportende medewerkers zijn beter belastbaar” zo blijkt uit de enquête. Ook wordt vooral naar het prijskaartje gekeken: “het blijft een keuze tussen de kosten van uitgevallen werknemers door het sporten (blessures) en het juist niet-sporten (obesitas e.d.)”. Onderzoek van NOC*NSF heeft echter aangetoond dat de verzuimkosten vanwege bewegingsarmoede ruim vier maal hoger zijn dan uitval door sportblessures.

 

Mentaliteit

Het gros van de respondenten kijkt verder dan de kosten en ziet vooral de voordelen. Er zijn zelfs respondenten die stellen dat ze zonder sport een minder succesvolle ondernemer zouden zijn. Er is meer dan het gezonde lichaam: “Sporten houdt niet alleen je lichaam en geest sterk en scherp, er wordt ook discipline gekweekt en er is sprake van competitie, strategie en tegenslagen. Veel dezelfde aspecten kom je ook tijdens het werk tegen”. Een andere ondernemer omschrijft het als volgt: “Investeren gaat voor de prestatie uit, teamspirit verhoogt de prestatie en de kwaliteit van samenwerken, een duidelijke rolverdeling bevordert constructieve communicatie. 'Moe worden' is positief als het voor een doel is dat breed gedragen wordt”. Voor hun werknemers is sporten niet alleen een uitlaatklep, sommige ondernemers “zien mensen enorm veranderen in attitude, uitstraling en werkmentaliteit”.

 

Sponsoren

36% van de respondenten zegt dat hun onderneming evenementen, verenigingen en scholen sponsort en 29% dat actieve sportbeoefening van medewerkers wordt gestimuleerd. Onderscheiden naar grootteklasse is er een duidelijk verschil in sponsoractiviteiten tussen bedrijven met 1 of 2 werknemers (32% sponsort) en de rest (48% sponsort). De allerkleinste bedrijven hebben uiteraard minder tijd en budget om geld te gunnen aan verenigingen. De handel is de sector die het vaakst aan sponsoring doet (51%). Deze sector staat uiteraard directer in contact met de consument en heeft dus meer baat bij sponsoring. Ook de bouw en industrie scoren overigens bovengemiddeld goed op dit gebied. Ondernemers in de dienstverlening zijn minder frequent actief met sponsoring.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.