EU-rij- en rusttijden. Verwarring alom
Hoe Europese landen de rij- en rusttijden interpreteren, verschilt nogal. De verschillen tussen de EU-lidstaten, als het gaat om de interpretatie en handhaving van de rij- en rusttijden, blijven groot, ook na de al genomen initiatieven op dit terrein.
Peter van Dalen, lid van het Europees Parlement namens de ChristenUnie, vindt dat er uniformiteit moet komen, zodat chauffeurs weten wat hen te wachten staat op Europese wegen. Krijgen chauffeurs voor een bepaalde overtreding een boete of niet, en hoe hoog is de boete? Van Dalen wil dat chauffeurs en transportondernemers daarover duidelijkheid moeten krijgen.
Bestaande verordeningen
De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft een rapport opgesteld over de rij- en rusttijden binnen de EU. Het gaat echter lastig worden om de interpretaties gelijk te schakelen. In mei van dit jaar heeft Van Dalen een symposium georganiseerd met de partijen in Nederland die betrokken zijn bij handhaving van rij- en rusttijden. Zij blijken niet bereid te zijn om de bestaande verordening te wijzigen. Zij vrezen dat als er één steen uit het bouwwerk wordt getrokken, het hele gebouw in elkaar dreigt te storten. Eind 2010 wordt voor alle betrokken Europese instanties een bijeenkomst georganiseerd.
Controle
De controleperiode van 28 dagen moet wat Van Dalen betreft zo snel mogelijk uniform worden uitgevoerd. In Nederland en Duitsland wordt in die periode alleen de weekendrust van chauffeurs gecontroleerd, terwijl in Italië en Spanje op alle mogelijke overtredingen wordt gecontroleerd. Alle gegevens moeten 28 dagen lang kunnen worden gecontroleerd. Zo kan een chauffeur in bijvoorbeeld België zwaar worden bestraft voor een geringe rijtijdoverschrijding die 20 dagen geleden in Frankrijk of in Nederland is begaan.
Tip
Vrachtwagenchauffeurs die in hun vrije tijd in een georganiseerde tour gehandicapten mee laten rijden in hun truck, lopen niet langer het risico later beboet te worden als zij daarmee de rij- en rusttijd overschrijden. De Europese Commissie heeft ingestemd met het verzoek van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat om hiervoor een uitzondering toe te staan in de rij- en rusttijdenverordening.