Logo
  • Nieuws
  • 14 november 2024
  • Bron: CHRO

Poléanne Vluggen, Vebego, wint CHRO of the Year Award 2024: 'Menselijk én zakelijk'

CHRO’s werden tijdens CHRO Day 2024 herhaaldelijk opgeroepen om moreel leiderschap te tonen en zich empathisch op te stellen. De CHRO of the Year 2024 doet dat: Poléanne Vluggen, Chief People & Culture Officer bij facilitair dienstverlener Vebego, een HR-leider die mensgericht leiderschap combineert met een scherp oog voor bedrijfsresultaten.

Beeld Poléanne Vluggen, Vebego, wint CHRO of the Year Award 2024: 'Menselijk én zakelijk'

Fotografie: Renée van der Heide

Door jezelf authentiek en kwetsbaar op te stellen, moedig je anderen aan om hetzelfde te doen

Hoe zou het zijn om CHRO of the Year te zijn? Begon Tervoort, CHRO KPMG Nederland. Het betekent publiciteit, dat bovenal, heel veel publiciteit: “Ik heb in het afgelopen jaar wel vijftig keer mijn inzichten via podcasts, keynotes en artikelen gedeeld,” zei ze tijdens een speech op de gisteren gehouden CHRO Day.

In de aanloop naar de bekendmaking van de winnaar als sluitstuk van CHRO Day 2024 in Kasteel De Hooge Vuursche voerde oud-winnaar Caroline Tervoort, CHRO of the Year 2023, eerst de spanning nog even behoorlijk op met een terugblik op een jaar lang CHRO of the Year zijn.

Poleanne Vluggen (l) en Caroline Tervoort kort na de bekendmaking van de winnaar

Tervoort blikte terug op haar ervaringen van vorig jaar én bereidde het publiek van rond de 100 toegestroomde CHRO’s voor op de uitreiking van de Award aan de winnaar van dit jaar. “Het was een prachtige manier om te spotlichten wat ik belangrijk vind, om in te gaan op zaken die me echt dicht bij mijn hart liggen,” zei ze.

De nodige uitdagingen

“Maar wanneer je in de spotlight staat, krijg je ook kritiek en soms zeer negatieve reacties. Soms gaan die over het onderwerp, soms over jou als persoon. Het sterkt je karakter – op een goede manier, maar ook met de nodige uitdagingen.”

Ze sloot af met een leiderschapsles aan haar publiek, onder wie de drie kandidaten om haar op te volgen: “Blijf als leider in beweging, blijf adaptief en houd altijd de horizon in het oog. Blijf surfen.”

Poleanne Vluggen omringd door de juryleden vlnr: Thomas Mulder, VodafoneZiggo (winnaar 2022), Caroline Tervoort, KPMG Nederland (winnaar 2023) en Tjahny Bercx, NPO (winnaar 2021); Maryjo Charbonnier, Kyndryl, (winnaar 2019) volgde de uitreiking via een online verbinding vanuit de VS

Drie kandidaten, vier juryleden

De drie kandidaten om Tervoort op te volgen als CHRO of the Year Award 2024 waren:

  • Poléanne Vluggen, Chief People & Culture Officer bij facilitair dienstverlener Vebego
  • Suzanne Jungjohann, CHRO van de internationaal opererende agrarische coöperatie Royal Cosun
  • Arne-Christian van der Tang, CHRO van navigatiebedrijf TomTom

De jury bestond uit vier HR-directeuren die in de afgelopen jaren de titel CHRO of the Year mochten dragen:

  • Caroline Tervoort-Visser, CHRO KPMG Nederland en CHRO of the Year 2023
  • Thomas Mulder, CHRO VodafoneZiggo en CHRO of the Year 2022
  • Tjahny Bercx (voorzitter), Directeur Personeel en Cultuur bij de NPO en oud-CHRO LeasePlan en CHRO of the Year 2021
  • Maryjo Charbonnier, CHRO Kyndryl, oud-CHRO Wolters Kluwer en CHRO of the Year 2019

Het oordeel van de jury

Suzanne Jungjohann werd geprezen om haar cruciale rol in de bedrijfsbrede transformatie van Cosun, waarbij ze de HR-strategie vakkundig heeft afgestemd op de veranderende behoeften van het bedrijf. De jury was vooral onder de indruk van haar focus op samenwerking en verbinding tussen verschillende bedrijfsonderdelen.

Arne-Christian van der Tang viel op door zijn creatieve aanpak bij TomTom, waarin hij een innovatief ‘Real-Time HR’-model ontwikkelde en implementeerde. De jury noemde hem “een zeer creatieve geest.” Zijn inspanningen om bij TomTom een HR-transformatie door te voeren vond de jury indrukwekkend.

Uiteindelijk koos de jury unaniem voor Poléanne Vluggen, die volgens de jury ‘een unieke combinatie van menselijke betrokkenheid en zakelijk inzicht’ laat zien. De jury was vooral onder de indruk van hoe Vluggen een ‘People First’-filosofie heeft vertaald naar concrete resultaten bij Vebego. Onder haar leiding steeg de Employee Net Promoter Score onder het management van 67 naar 84 procent, terwijl ook commerciële successen werden geboekt.

Technologie in dienst van de mens

Ook haar visie op technologische innovatie sprak de jury aan. Waar veel bedrijven worstelen met de impact van AI en automatisering, kiest Vluggen voor een heldere lijn: technologie moet in dienst staan van de mens. Ze illustreerde dit tijdens haar pitch met concrete voorbeelden, zoals een AI-tool die taalbarrières helpt overbruggen in een organisatie met 137 nationaliteiten.

De jury prees tot slot Vluggens authentieke leiderschapsstijl en haar vermogen om anderen te inspireren door persoonlijke verhalen te delen. Het feit dat ze werd voorgedragen door Young Vebego, het netwerk voor medewerkers onder de dertig, onderstreept volgens de jury haar verbindende kracht.

“Als leider moet je een rolmodel zijn”, zei Vluggen hier tijdens haar pitch zelf over. “Door jezelf authentiek en kwetsbaar op te stellen, moedig je anderen aan om hetzelfde te doen. Dit draagt bij aan een werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en geaccepteerd kan voelen.”

De winnaar aan het woord

Poléanne Vluggen gaf in haar dankwoord aan de prijs te zien als een erkenning voor het hele People & Culture team van Vebego: “Het gaat mij niet om het winnen, maar om het feit dat we de juiste dingen doen in onze organisatie.”

Vluggen ging nader in op wat dat ‘People First’ inhoudt. Als warm familiebedrijf met een lange geschiedenis staat het welzijn van de medewerkers centraal: de 40.000 personeelsleden die dagelijks diensten verlenen zoals het schoonmaken in treinen, vliegtuigen, ziekenhuizen en elders en gemeenten. Onder wie veel mensen die anders op afstand tot de arbeidsmarkt zouden staan, en voor wie wie schoonmaakwerk een uitweg uit de armoede is.

Betekenisvol werk verrichten

Ze verrichten belangrijk werk, dat niet altijd als zodanig wordt onderkend door afnemers. Dat blijkt wel uit onderhandelingen over schoonmaakcontracten, waar de prijs maar al te vaak centraal staat.

“Terwijl wij echt proberen om onze mensen goed te betalen en ze de erkenning te geven dat ze werkelijk betekenisvol werk verrichten. Ieder mens vindt het tenslotte fijn om echt gezien te worden.”

Opdrachtgevers die zelf ook een sociaal beleid voeren, zoals de Rabobank, waarderen dit in Vebego, en voeren minder harde onderhandelingen over de prijs van de dienstverlening. Vandaar dat ‘menselijk’ en ‘commercieel succesvol’ best hand in hand kunnen gaan.

Poleanne Vluggen (m) en haar twee mede-genomineerden: Arne-Christian van der Tang en Suzanne Jungjohann

Ook voor ons vormt de implementatie van CSRD best een uitdaging, vooral vanwege weerbarstige IT-systemen

Het laat bovendien ook zien hoe je als CHRO goed invulling kunt geven aan het sociale beleid dat steeds meer aan belang wint, zeker sinds de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en andere Environmental, Social, Governmental (ESG)-regels. De ‘S’ van ESG, kortom.

Katalysator voor positieve verandering

Voor Vebego is sociale verantwoordelijkheid meer is dan alleen voldoen aan de wetgeving aan ‘compliance, had Vluggen eerder op de dag verteld. Vebego omarmt die ESG-richtlijnen als katalysator voor positieve verandering – zoals het terugdringen van het ziekteverzuim en het verhogen van inclusiviteit. Tegelijkertijd begreep ze wel dat veel bedrijven klagen over al die regels en de administratieve lasten die ze meebrengen.

“Ook voor ons vormt de implementatie van CSRD best een uitdaging, vooral vanwege weerbarstige IT-systemen. Maar wie proberen het niet te zien als een kans om verbeteringen door te voeren in plaats van als lastige regelgeving.”

Klik hier voor een uitgebreide fotoimpressie van CHRO Day 2024

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.