‘Bedrijven die zich eerlijk presenteren, worden als sexy ervaren'
Werkgevers die op zoek zijn naar jong talent vermijden Twitter, Hyves en online vacaturebanken. Zij zetten groot in op Facebook en LinkedIn. Maar dan wel op een zo aantrekkelijk mogelijke manier is het advies van studentenuitzendbureau Studentalent.
Werkgevers moeten in hun zoektocht naar jong talent gevoelens oproepen van affectie zo blijkt uit het onderzoek ‘De nieuwe lichting 2012, over talentmanagement en bijbanen’ van studentenuitzendbureau Studentalent onder 1100 studenten. “Jongeren zijn heel ontvankelijk voor authenticiteit en positieve gevoelens,” weet algemeen directeur Angelique Steen. “Vergelijk het met een profiel op een datingsite; een werkgever moet een soort verliefdheid oproepen. Bedrijven die zich aansprekend, open en eerlijk presenteren, worden ervaren als sexy. Dan tel je pas écht mee voor de nieuwe lichting talent.”
Trend: Informeel baantjesjagen
Steen ziet een duidelijke trend: informeel baantjesjagen. Een flinke meerderheid van de studenten en pas afgestudeerden (57 procent) volgt één of meerdere bedrijven voor langere tijd via social media. 60 procent van hen doet dat wegens affiniteit met de afzender en 28 procent om concreet het aanbod van vacatures bij het bedrijf te volgen.
Thuisvoelen
Bedrijven die op sociale netwerken aanwezig zijn en daar een positieve uitstraling realiseren, hebben een zeer groot voordeel. Steen: “Studenten en pas afgestudeerden willen zich ‘thuis voelen’ bij een potentiële werkgever en dit begint al online. Dat studenten social media niet bewust op een zakelijke manier inzetten, betekent nog niet dat zij niet beïnvloed worden. Dat kan gebeuren door een goede online ervaring met een bedrijf, het ‘liken’ van een bedrijfspagina, door het lezen van ‘comments’ van anderen, door het krijgen van informatie over evenementen of andere nieuwtjes. Allemaal positieve bijdragen aan het beeld dat een student zich vormt van een bedrijf. Door die indrukken kunnen studenten zich ontpoppen tot geïnteresseerde potentiële werknemers.”
Facebook is in
Uit het onderzoek bleek dat Twitter nauwelijks meer wordt gebruikt dan vorig jaar. Het aantal gebruikers steeg licht van 21 naar 26 procent. Het Facebook-gebruik steeg meer, van de studenten beschikt 93 procent over een profiel op Facebook, dat is 13 procent meer dan vorig jaar. 37 procent van de betreffende jongeren gebruikt LinkedIn, 4 procent meer dan in 2011. LinkedIn is met name vanaf de laatste twee studiejaren populair: 54 procent van deze groep heeft een profiel op het zakelijke onlinenetwerk.
Vacaturebanken
Het bezoeken van online vacaturebanken is fors gedaald (van 43 naar 21 procent) en staat inmiddels op de derde plaats, na het uitzendbureau en het eigen vriendennetwerk, dat bezig is aan een opmerkelijke opmars. 48 procent van de studenten en pas afgestudeerden probeert via vrienden aan een (eerste) baan te komen. Vorig jaar was dat nog maar 15 procent.