Logo
  • Nieuws
  • 22 december 2009
  • Peter van den Hout

Begin 2010 alvast met een HR-voorsprong!

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Tijd om de balans op te maken én vooruit te kijken! Door in 2010 serieus te gaan benchmarken maakt u zeker een grote sprong voorwaarts met uw HR-afdeling.

Beeld Begin 2010 alvast met een HR-voorsprong!

Een uitstekende manier om uw functie en de toegevoegde waarde van HR binnen de organisatie goed op de kaart te zetten, is door het vaststellen van ken- en stuurgetallen ofwel benchmarking. Benchmarking betekent dat u de ken- en stuurgetallen op het gebied van personeelsmanagement met die van andere afdelingen (intern) of organisaties (extern) vergelijkt.

 

U moet daarbij altijd streven naar een combinatie van deze drie benchmarkcategorieën:

1. Benchmarking van de HR-afdeling of -functie. Deze is gericht op de kosten, formatie, tijdsbesteding en de kwaliteit van de HR-afdeling of – bij voorkeur – de HR-functie.

 

2. Benchmarking van de trends, effecten en uitkomsten van het HR-beleid en -instrumentarium. Hierbij wordt gekeken naar hoe de trends en strategische keuzes die bepalen waar HRM zich op richt, zich verhouden tot die in andere organisaties. En hoe de uitkomsten van het gevoerde HR-beleid te vergelijken zijn met die van andere groeperingen.

 

3. Benchmarking van de kenmerken en kosten van het personeelsbestand. Het gaat hierbij om een vergelijking van demografische samenstelling, de kwantiteit, de kwaliteit en de kosten van het personeelsbestand met die van relevante vergelijkingsgroepen.

 

Presteren: top of gemiddeld?

Een belangrijke vraag bij benchmarking is waar u uw organisatie mee wilt vergelijken. Uitgangspunt hierbij is dat u zich erbij neerlegt dat u altijd appels met peren aan het vergelijken bent. Dit is niet erg, zolang u zich er maar bewust van bent. Op welke punten is uw organisatie verschillend en in hoeverre biedt dat de verklaring van de afwijking met de benchmark?

 

Daarnaast is de vraag relevant hoe de eigen organisatie wil presteren ten opzichte van de organisaties waarmee vergeleken wordt. Wilt u tot de top van de vergelijkingsgroep behoren of neemt u genoegen met een gemiddelde score?

 

Ken- en stuurgetallen

Benchmarks zijn uitermate geschikt om bandbreedtes of normen vast te stellen voor respectievelijk ken- en stuurgetallen. Dit is echter niet zonder risico. Veel organisaties gebruiken de uitkomsten van benchmarkonderzoeken te veel en te gemakkelijk als afrekenmechanisme. Een benchmarkonderzoek moet altijd worden aangevuld met een kwalitatieve analyse om op basis daarvan grote veranderingen of reorganisaties door te voeren.

 

Wilt u in 2010 serieus aan de slag met benchmarken van uw HRM? Dan is de uitgave Ken- & Stuurgetallen voor Personeelsmanagement Editie 2010 onontbeerlijk. In dit luxe onderzoeksrapport vindt u alles wat u moet weten over benchmarking van het personeelsbestand, HR-beleid, inrichting van de HR-afdeling, HR-instrumenten en nog veel meer. De resultaten van het onderzoek zijn uitgesplitst naar sector en grootteklasse, zodat u uw eigen organisatie kunt vergelijken met relevante andere organisaties. Meer gegevens vindt u op ads/Ken_en_stuurgetallen.htm.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.