Hoe om te gaan met stress bij uw werknemer?
De kern van goed personeelsmanagement in het kader van gezond en vitaal werken gaat over het aangaan van een goede verstandhouding. Er moeten regelmatig gesprekken over haalbare en uitdagende doelen plaatsvinden en de manager moet zijn tekortkomingen en leerpunten kennen om zodoende de leidinggevende te zijn die het beste uit zichzelf en de medewerker weet te halen. Dat stellen twee opleidingsspecialisten in een reactie op het bericht dat managers een cruciale rol vervullen bij de mentale gesteldheid van werknemers.
Mark Winwood, directeur psychologische gezondheid bij verzekeraar AXA, vertelde tijdens een discussiebijeenkomst rond mentale gezondheid dat een onvoldoende kwaliteit van leidinggeven samen met lange werktijden de belangrijkste oorzaak van stress bij de werknemer zijn.
De rol van de werknemer zelf
Volgens Callista Roelofs, eigenaar van adviesbureau Waanbrekers, klopt het zeker dat managers invloed hebben op de mate waarin werknemers goed kunnen functioneren. Zij vindt echter dat een ander perspectief ook een belangrijke rol speelt en dat is de rol van de werknemer zelf. “Deze heeft zelf ook een belangrijke verantwoordelijkheid. We hebben zo snel de neiging om ons te richten op wat niet goed gaat en wat we niet willen. Maar daarmee verhoog je de stress en kom je uiteindelijk niet verder. Wat helpt als werknemer is dat je helder maakt wel wilt of nodig hebt,” aldus de opleidingsspecialist.
Druk en stress
Of een medewerker ziek wordt van de negatieve invloed van zijn manager hangt volgens Christel de Vos, eigenaar van trainingsbureau Christel Clear, ook voor een groot deel af van hoe de medewerker om gaat met druk en stressverhogende omstandigheden. “Om een medewerker weerbaar en vitaal te houden is het belangrijk dat deze weet wat er van hem/haar wordt verwacht en of dit reëel en haalbaar is.”
Slechte relatie pakt toch goed uit
Het kan voorkomen dat een slechte relatie met een leidinggevende toch goed uitpakt. Zo vertelt Roelofs over een situatie waarbij een thuiszittende overspannen medewerker met haar leidinggevende een re-integratieplan moest opstellen. De relatie met de manager was niet zo goed en dus dat dacht zij dat het een lastig verhaal zou gaan worden waarin haar belangen in het geding zouden komen. “Toen zij echter het plan voor zichzelf ingevuld had op de manier waarop zij dit het allerliefst zou hebben en hiermee naar haar leidinggevende ging, was haar leidinggevende positief verrast over het kant en klare plan en is het zonder discussie en met wederzijds plezier goedgekeurd,” aldus Roelofs.
Positieve benadering stimuleert werknemer
De Vos weet uit eigen ervaring dat negatief ingestelde managers en collega's het zichzelf heel moeilijk maken om gemotiveerd te blijven en uit de neerwaartse spiraal te blijven. “De enige manier om daar uit te blijven was te vertrekken.” Andersom heeft de opleidingsspecialist in organisaties gewerkt waar de positieve (en realistische) benadering haar gestimuleerd heeft om zoveel mogelijk van zichzelf in te zetten, uitdagingen aan te gaan en te groeien. “Een veel prettiger manier om mijn talenten en vaardigheden voor mijn werkgever in te zetten,” aldus de Vos.