Gezondheid en wellness: een gouden combinatie voor bedrijven
Bedrijven varen er wel bij als de werkomgeving bijdraagt aan een gezonde geest in een gezond lichaam
Bedrijven doen steeds meer moeite om hun werknemers op het werk te stimuleren om fitter en gezonder te worden. Soms verstrekken ze Fitbit-tools, stappentellers en andere `wearables´ om fysieke activiteit te meten, soms zorgen ze voor statafels, fietssubsidies, lidmaatschappen bij sportscholen, gymnastieklessen en massages op kantoor.
Daarnaast proberen ze op steeds meer manieren de gezondheid en het welbevinden – in een breder perspectief – van werknemers te verbeteren, onder meer met flexibele werktijden, medische check-ups en gezondheidsadviezen.
Natuurlijk dienen werkgevers zich te bekommeren om hun personeel, maar veel bedrijven gaan een stapje verder dan de wettelijke verplichting van een veilige werkplek en verlof bij ouderschap, ziekte of zorgtaken.
En dat is niet alleen omdat ze aardig of verantwoordelijk zijn. Het is ook een investering die zakelijke voordelen en rendement oplevert. Met goede gezondheids- en wellnessvoorzieningen kunnen ze toptalent aantrekken en vasthouden, de productiviteit en motivatie verhogen en tegelijk het verlies van arbeidstijd door ziekte terugdringen. Ze versterken de betrokkenheid bij het bedrijf en het plezier in gezondheidsinitiatieven die bijdragen aan teambuilding op basis van sportieve competitie en uitdagingen.
Het energiebedrijf BP America, bijvoorbeeld, geeft zijn meer dan 20.000 werknemers een Fitbit-activiteitsmeter en spreekt met hen af dat ze een miljoen stappen per jaar gaan lopen; wie meedoet komt in aanmerking voor de premium-ziektekostenverzekering van de onderneming.
Dergelijke initiatieven dragen niet alleen bij aan gezonder personeel, ze versterken ook de band tussen werkgever en werknemer en vormen een positief verhaal om talenten te werven die anders mogelijk zouden kiezen voor een bedrijf dat zichzelf in de markt profileert met secundaire arbeidsvoorwaarden.
Regelingen en investeringen gericht op gezondheid en wellness zijn vooral onder `millennials´ populair en dienen daarom een speerpunt te zijn voor elk bedrijf dat personeel wil werven uit deze nieuwe generatie.
Voor alle initiatieven geldt echter dat er systemen moeten zijn om de effectiviteit te meten aan de hand van cijfers over inschrijvingen, deelnemers en de feedback van werknemers, en om het rendement op de investeringen te meten aan de hand van cijfers over de duur van aanstellingen, het personeelsverloop en de afname van het aantal verloren dagen door ziekte.
Een spelelement als in het voorbeeld van BP America (sportieve competitie tussen individuele werknemers of teams) kan een boost geven aan de deelname aan wellnessregelingen voor werknemers, en ook voor spelelementen geldt dat de resultaten moeten worden bijgehouden en gemeten in applicaties zoals Oracle HCM Cloud Competitions.
Oracle-onderzoek wijst uit dat de meeste werknemers (90 procent) het belangrijk vinden dat technologie en processen voor gezondheid en wellness worden ingezet om de bedrijfscultuur te transformeren en een unieke werkomgeving te creëren.
Ook sociale media en tools voor samenwerking kunnen worden ingezet om de betrokkenheid van werknemers te vergroten en prestatiemetrieken te delen. Door regelmatig via deze kanalen te communiceren, worden initiatieven snel omarmd door teams, krijgen ze een vaste plaats in de bedrijfscultuur en blijven de inschrijvingen en deelnames op peil. Zo wordt voorkomen dat de initiatieven verzanden en niet het rendement opleveren dat ze verdienen.