Logo
  • Nieuws
  • 1 september 2015
  • Jesper van Wijk
  • Bron: Rijksoverheid

Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor thuishulpen

CNV Zorg & Welzijn, aanbieders en gemeenten stellen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal bij de inkoop van huishoudelijke hulp. Samen willen zij er voor zorgen dat medewerkers en mensen die zorg nodig hebben niet de dupe worden van teveel druk op een zo laag mogelijke prijs. De afgelopen maanden hebben de partijen om de tafel gezeten om tot deze afspraken te komen zo meldt de Rijksoverheid.

Met de ondertekening van de afspraken hopen gemeenten, aanbieders en de vakbond dat de nieuwe zorg-en ondersteuningsverantwoordelijkheden van gemeenten mogelijkheden bieden om werk beter en slimmer te organiseren. "Thuishulpen verdienen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Goede thuishulp, een goed tarief en tegelijkertijd fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden kunnen hand in hand gaan. Er zijn nu al gemeenten waar dat bewezen wordt en vandaag laten alle betrokken partijen zien hoe we daar op zoveel mogelijk plekken voor kunnen gaan," zegt staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning

De partijen hebben samen de Code verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning opgesteld. Primair richt deze code zich op de ondersteuning  in natura binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) 2015 waar afspraken in staan tussen gemeenten en aanbieders.

Cliëntperspectief

Door de nieuwe regels hopen gemeenten en aanbieders optimaal bij te kunnen dragen aan de continuïteit van thuisondersteuning. Het perspectief van de cliënt staat hierbij centraal. Gemeenten en aanbieders bevorderen de keuzevrijheid van de cliënt om zelf te kunnen kiezen voor een zorgverlener of hulp.

Transparantie en perspectief

Aanbieders moeten transparant zijn over de kostenfactoren die zij meenemen om tot een kostprijsberekening komen. Daarnaast moeten de aanbieders zich aan de geldende cao’s houden. Aanbieders moeten hun werknemers perspectief kunnen bieden via scholing en doorstroming en via het tot ontwikkeling brengen van een nieuwe markt van persoonlijke dienstverlening met nieuwe ondersteuningsconcepten.

Mobiliteitspool

Een prettige werkomgeving en de mogelijkheid voor regie bij zowel werknemer als cliënt zijn basisvoorwaarden voor thuisondersteuning.
Aanbieders, werknemersvertegenwoordigers en gemeenten de mogelijkheden voor een sociaal domein brede mobiliteitspool in kaart. Een mobiliteitspool bevordert de doorstroming van medewerkers binnen het sociaal domein. Daarbij is aandacht voor om- en bijscholing van medewerkers en de mogelijkheden voor het vinden van anders werk buiten het sociaal domein, aldus de Rijksoverheid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.