Kent u de naam van uw schoonmaker?
Nederlandse kantoormedewerkers zien de schoonmaker het liefst als collega. 54 Procent geeft aan dat de relatie met schoonmakers hetzelfde is als bij collega’s, maar dat bijna 47 procent de namen van de schoonmakers op kantoor niet kent. Zo blijkt uit onderzoek van SCA en Tork in zes Europese landen.
Veranderende rol schoonmakers
Schoonmakers komen steeds meer op de voorgrond en interfereren steeds meer met het dagelijks werk. Slechts 14 procent van de Europese medewerkers ziet schoonmakers niet op deze manier. In Nederland is dat zelfs maar 6 procent. “De rol van de schoonmakers verandert. Zij worden een geïntegreerd onderdeel van het bedrijf waarvoor ze werken. Hierdoor worden taalkundige en sociale vaardigheden en flexibiliteit steeds belangrijker voor schoonmakers. Er is wel ruimte voor meer contact onderling. Driekwart van de Nederlanders komt op kantoor minimaal één keer per week een schoonmaker tegen, 41% knoopt echter zelden of nooit een gesprek aan,’’ aldus Renée Remijnse, van Tork Benelux.
Gewenste eigenschappen schoonmaker
Over heel Europa bekeken wordt een goede schoonmaker beoordeeld op prestatie. Een derde van de ondervraagden vindt snel en efficiënt werken het meest belangrijk, gevolgd door zorgvuldigheid en nauwkeurigheid met 30 procent. Open staan voor een gesprek wordt door 15 procent van de ondervraagden genoemd. Nederlandse medewerkers zijn minder geënt op de prestaties van schoonmakers. 22 Procent vindt snel en efficiënt werken en nauwkeurigheid met 24 procent belangrijke eigenschappen. Voor 21 procent is het net zo belangrijk dat de schoonmakers toegankelijk zijn.
Waardering voor het werk
Een sterke meerderheid in Nederland (83%) geeft aan een directe impact te zien op de kwaliteit van hun werkomgeving. Negen op de tien medewerkers gelooft dat het werk van de schoonmakers een positief effect heeft op de ervaring van klanten. Ongeveer 66 procent van de medewerkers vindt dat goed schoon gemaakte ruimtes een direct effect hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.