Geluidsoverlast op de werkvloer: 'Sorry, wat zei u?'
Al dat gepraat op de werkvloer, gezellig natuurlijk en goed voor het teamgevoel, maar het kan ook tot ergernissen leiden. De grootste ergernissen op kantoor komen van collega’s die te hard praten en niet de printer of koffiemachine. 67 procent van de Nederlanders werkt in een kantoortuin, hierdoor is er genoeg kans om een band op te bouwen met collega’s.
Uit onderzoek van Jabra, producent van headset- en speakerphone- oplossingen en YouGoy, een internationaal online marktresearch bedrijf, blijkt dat geluidsoverlast een belangrijk effect heeft op de efficiëntie van werknemers.
Er is daarbij ook nog verschil tussen het gebruikers van de vaste telefoon en de headsetgebruikers. Wereldwijd ervaart een derde van de werknemers met een gebruikelijk toestel of mobiel concentratieproblemen, terwijl met 70 procent de draadloze headsetgebruikers het meest tevreden zijn.
Werkradius
74 procent van de Nederlanders heeft een werkradius van meer dan 2,5 meter, daarom is het mogelijk maken van mobiliteit cruciaal. De grote meerderheid van de kantoormedewerkers moet standaardtaken uitvoeren, terwijl ze aan de telefoon zitten en zijn daardoor gebonden aan een headset snoer of gebrek aan vrije handen.
"Gebruikers van draadloze headsets zijn in staat om hun werkradius aan te passen; ze kunnen tijdens een telefoongesprek opstaan en hun bureau verlaten om printjes op te halen of een kopje koffie te halen en ook als ze worden gebeld nog steeds de telefoon kunnen opnemen," zegt Holger Reisinger, Jabra Vice President Marketing, Products and Alliances. "Met de huidige ‘noise cancellation’ mogelijkheden kunnen headsetgebruikers een gesprek voeren zonder dat ze gehinderd worden door geluidsoverlast op kantoor als pratende collega’s, een printer of een koffiemachine."