Een goede werkgever herken je aan z'n trotse medewerkers
Wat is het geheim van de populairste werkgevers van Nederland? De mate waarin medewerkers trots zijn op hun werkgever, blijkt uit onderzoek van Effectory en Intermediair uitgevoerd onder ruim 300 organisaties. De honderd beste werkgevers van Nederland scoren op het onderwerp organisatietrots een 7,9. Dit is ruim 1,3 punt hoger dan de 6,6 die andere organisaties scoren.
De medewerkers van de honderd best scorende Nederlandse organisaties zijn niet alleen trots op hun werkgever, ook staan zij achter de organisatiedoelstellingen (score 7,7 ten opzichte van een 7,0 elders) en voelen zich echt thuis op hun werk (rapportcijfer 7,9 tegenover een 7,1 bij andere organisaties). Trotse medewerkers fungeren bovendien als ambassadeurs voor hun organisatie, zij promoten hun werkgever namelijk actief bij vrienden en bekenden. De stelling: “Ik raad mijn organisatie aan als werkgever bij anderen” scoort bij de honderd beste werkgevers een 7,9, terwijl andere organisaties hiervoor een 6,9 behalen.
Sociale innovatie
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, legt uit wat de relatie is tussen organisatietrots en goed werkgeverschap. ”Op trotse medewerkers mag een werkgever oprecht heel trots zijn.” Als medewerkers niet alleen tevreden, maar zelfs trots zijn, is dat de basis voor goed werkgeverschap. Organisatietrots komt namelijk alleen tot stand bij excellent werkgeverschap, waarbij medewerkers continu serieus genomen worden en mee kunnen denken over de te varen koers. Dit meedenken wordt sociale innovatie genoemd. Vaak scoort organisatietrots overigens ook het hoogst bij organisaties die voorop lopen op het gebied van duurzaam ondernemen en maatschappelijke betrokkenheid. Bij organisaties dus die op een positieve manier hun stempel drukken op de maatschappij.
Social media
Waarom is organisatietrots zo waardevol? Heezen vervolgt: “Trotse medewerkers vinden hun organisatie oprecht leuk en maken reclame voor hun werkgever, bijvoorbeeld via social media. Ze zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Een trotse medewerker kost een organisatie niks extra’s, maar levert wel ontelbaar veel meer op. In deze tijd is dat van onschatbare waarde. Trotse medewerkers zijn daarom goud waard.”