Logo
  • Nieuws
  • 29 juli 2013
  • Lonneke Gillissen

'Behandel flexwerkers hetzelfde als vaste werknemers'

Bedrijven halen het meeste uit hun flexwerkers als ze hen hetzelfde behandelen als hun vaste werknemers, zo blijkt uit onderzoek van Kirkman Company en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De instellingen deden samen onderzoek naar hoe arbeidspools binnen grote organisaties zijn opgezet.

Beeld 'Behandel flexwerkers hetzelfde als vaste werknemers'

Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat bedrijven baat hebben bij het werken met een pool vaste flexwerkers. Op deze manier ontstaat de juiste balans tussen flexibiliteit in hun arbeidspool en zekerheid over de geleverde kwaliteit.

Flexibiliteit en zekerheid

Renee Duijf, HR-expert Kirkman Company: “Dit onderzoek bevestigt wat wij zien in de markt. Veel bedrijven waar wij mee werken zijn hun arbeidspool anders aan het organiseren dan voorheen. Door de afname aan vaste banen en de toename aan flexwerkers de afgelopen jaren is er vanuit beide partijen behoefte om de arbeidsverhoudingen zo goed mogelijk te regelen. Hierbij zijn ‘flexibiliteit’ en ‘zekerheid’ twee belangrijke speerpunten voor zowel werkgever als werknemer.”

Gelijkwaardige behandeling

Wanneer organisaties de flexwerkers hetzelfde behandelen als de vaste mensen in dienst, ontstaat tussen beide partijen meer binding en wordt aan een sterke werkgevers-werknemers-relatie gebouwd. Hierdoor komt een flexwerker, na een periode bij een andere organisatie te hebben gewerkt, ook weer eerder terug op de oude werkplek. De kennis die dan is opgedaan bij het andere bedrijf wordt toegankelijk voor de oorspronkelijke werkgever. Met als resultaat dat alle betrokken partijen zich verder kunnen ontwikkelen.

Vaste pool flexwerkers

Met behulp van de flexibele arbeidscommunity wordt niet alleen flexibiliteit gecreëerd voor werkgevers en werknemers, maar ook zekerheid. Werkgevers hebben toegang tot een pool met betrokken en gekwalificeerde mensen die graag bij hun organisatie willen werken en de gewenste kwaliteit kunnen leveren. De medewerker heeft (meer) zekerheid van werk, maar behoudt ook de flexibiliteit om voor andere organisaties te werken.

Tips voor het opbouwen van een goede relatie tussen flexwerker en organisatie:

1. Zorg dat de HR-afdeling de flexwerkers inhuurt, niet de afdeling Inkoop.
Bij veel organisaties regelt Inkoop de inhuur van flexwerkers. Wanneer HR dit zou regiseren, is er beter zicht op deze werknemers en wordt zorggedragen dat zij net zo worden behandeld als vaste medewerkers.

2. Besteed zorg en aandacht aan onboarding.
Vaste medewerkers krijgen bij de start van hun carrière vaak een introductie van de organisatie en bepaalde afdelingen zodat ze goed van start kunnen, terwijl flexwerkers vaak meteen aan het werk worden gezet. Hierdoor voelen flexwerkers zich minder onderdeel van de organisatie, waardoor opbouw van een relatie wordt gehinderd.

3. Zorg dat het HR-beleid voor flexwerkers waar mogelijk hetzelfde is als dat voor de vaste medewerkers.
Zo weten flexwerkers waar zij aan toe zijn in geval van bijvoorbeeld ziekte. Geef hen bijvoorbeeld ook toegang tot het beoordelingstraject, zodat er oog is voor hun ontwikkeling.

4. Geef flexwerkers de mogelijkheid tot training en ontwikkeling.
Flexwerkers zijn juist enorm gericht op hun ontwikkeling. Dat is vaak de reden waarom ze zich aan meerdere organisaties willen binden. Door ook flexibele werknemers toegang te geven tot training en ontwikkeling geef je als organisatie het signaal dat je bereid bent te investeren in een werknemer en daarmee in de relatie.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.