De Happiness Manager voor blije medewerkers
Veel HR-professionals (en bedrijven) kampen met een personeelstekort. Het aantrekken en aannemen van nieuw talent staat daarom hoog op de prioriteitenlijst. Maar naast dat het vullen van vacatures wenselijk is, blijkt het behoud van personeel nog veel belangrijker. Eén manier om dat te doen is te werken aan de medewerkersbetrokkenheid. Tijdens het maken van de klantcase met online retailer Plein.nl en Dyflexis, een online personeelsplanning software, stuitte Visma Nmbrs op een waardevolle en bijzondere manier om hier invulling aan te geven, namelijk de rol van Sarinah Pietryga, als Happiness Manager bij Plein.nl
Sarinah focust - naast andere belangrijke taken - op het bijdragen van de medewerkersbetrokkenheid. Want een betrokken medewerker is niet alleen positief voor het bedrijf maar ook noodzakelijk. Sarinah: “In de rol van Happiness Manager houd ik me bezig met het werkgeluk van de medewerkers en het versterken van onze cultuur. Dat start op het moment dat een medewerker besluit om bij Plein.nl te komen werken en dat gaat door tot iemand besluit weer bij Plein.nl te vertrekken.” De Happiness Manager vindt het belangrijk dat mensen fluitend naar hun werk gaan, plezier hebben in wat ze doen en ook de kansen krijgen om zich bij Plein.nl te kunnen ontwikkelen. "Medewerkers weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen.” Als medewerker wil je toch niets liever?
De sfeer proeven om zo te verbinden met elkaar
De rol als Happiness Manager blijkt ook een verbindende te zijn. Zo is één van de uitdagingen het maken van een verbinding tussen het warehouse personeel en het kantoorpersoneel aangezien deze niet dagelijks samenwerken. Als je niet weet wat de ander doet, is het ook lastig om je in te leven en waardering te hebben voor elkaars harde werk. Een slim idee van Sarinah is het kantoorpersoneel een shift mee te laten draaien op het warehouse, zo kunnen de medewerkers laten zien waar zij dagelijks mee bezig zijn. En heeft het kantoorpersoneel ook inzicht wat er allemaal gebeurt met de orders.
'Medewerkers weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen'
Weten waar je aan toe bent als medewerker geeft zekerheid
Een ander cruciaal onderdeel dat bijdraagt aan het werkgeluk van medewerkers is weten waar je aan toe bent door als medewerker inzicht te krijgen in belangrijke informatie. Hiervoor kwam Warehouse Manager Mohamed Aalili aan het woord: “Omdat het warehouse personeel met variabele uren werkt en op verschillende afdelingen in- en uitklokken gedurende de maand, was de urenregistratie die wij via werkbriefjes deden, zeer foutgevoelig.” Doordat de urenregistratie geautomatiseerd is met Dyflexis worden alle gewerkte uren netjes geregistreerd en is in één oogopslag te zien hoeveel men gewerkt heeft. De gewerkte uren worden geïmporteerd naar Nmbrs waarna de salarisadministratie wordt uitgevoerd. De salarisadministratie is nu altijd kloppend en de medewerkers krijgen hun salaris steevast op tijd betaald. Mohamed: “Via de Dyflexis en Nmbrs app geven we onze medewerkers inzicht en duidelijkheid. Dit draagt bij aan het hebben van werkgeluk.” Iedere medewerker binnen Plein.nl heeft zowel de Dyflexis als de Nmbrs app waardoor zij direct inzicht hebben in alle belangrijke informatie zoals gewerkte uren, loonstroken, verlofdagen en nog veel meer.
Benieuwd welke uitdagingen Sarinah nog meer heeft als Happiness Manager? Of hoe jij je medewerkers de beste zorg kan bieden met slimme software? Lees dan de gehele klantcase en ontdek de voordelen van automatisering!