Bijna 2,7 miljoen werknemers in Nederland hebben te maken met een hoge werkdruk. Ongeveer een miljoen werknemers loopt het risico op een burn-out. De hoogste tijd voor een wet om ‘telefonisch niet bereikbaar te zijn’? Dat denk ik niet. Maar werkgevers moeten wel hun verantwoordelijkheid nemen en goede afspraken maken met hun werknemers.
Werkgevers die privaat zijn verzekerd tegen de risico’s van arbeidsongeschiktheid kunnen straks geen ‘loonsanctie’ van het UWV meer krijgen opgelegd. Aan dit wetsvoorstel werkt minister Asscher. Dit kwam ter sprake tijdens het Kamerdebat over loondoorbetaling bij ziekte van afgelopen donderdag 9 februari.
Eigenrisicodragers voor de Ziektewet kunnen vanaf 2017 zonder tussenkomst van UWV een proefplaatsing goedkeuren voor (ex-)werknemers met een Ziektewet-uitkering. Een werknemer hoeft hiervoor zelf geen toestemming meer te krijgen van UWV.
'WGA eigenrisicodragers ervaren voldoende prikkels om de zieke werknemer gedurende de hele periode van twaalf jaar succesvol te laten re-integreren.' Zo luidt het resultaat van onderzoek door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Naast deze prikkel ervaren de werkgevers dat ze niet echt de regie hebben.
Vaak is het niet – alleen – interessant te weten wat de zieke werknemer niet meer kan, maar juist wat diegene nog wél kan. Het ICF-model is een begrippenkader waarmee je het functioneren van (langdurig) arbeidsongeschikte werknemers kan beschrijven én aanpakken. Zo krijg je inzicht in welke factoren van invloed zijn op de gezondheidssituatie en het functioneren van jouw werknemer en hoe je dat kunt toepassen in de vertaling naar arbeidsparticipatie.
…voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn. Zo kondigt Minister Asscher aan.
Honderdduizenden Nederlandse werknemers denken ten onrechte dat ze het beste af zijn met een collectieve zorgverzekering van hun werkgever. Deze mensen betalen ieder jaar tot ruim €150,- p.p. te veel aan premie, met name voor overbodige vergoedingen. In veel gevallen voordeliger uit zijn met een individuele polis op maat. Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise.
De overheid streeft naar gelijke kansen voor arbeidsgehandicapten op de arbeidsmarkt. Zij keert subsidies uit aan bedrijven, zodat economische motieven geen rol hoeven te spelen om hen in dienst te nemen. Door de steeds strenger wordende privacywetgeving werkt de overheid haar eigen doelstellingen tegen.
Het gros van de werkgevers besteedt te weinig aandacht aan het emotionele proces dat werknemers ondergaan bij de ontbinding van een arbeidscontract. Gebrek aan begeleiding vertraagt het verwerkingsproces, waardoor de werknemer na vertrek moeite heeft om door te gaan. Dit zegt voormalig scheidingsbemiddelaar Josephine van Rosmalen, werkcoach bij Zorg van de Zaak.
Laten we niet blijven steken in alleen medische geschoolde Casemanagers die zich met ziekteverzuim bemoeien, want dat lost vaak niets op. In mijn beeld van de toekomst van het ziekteverzuim zie ik een speelveld waarin allerlei disciplines écht samenwerken en niet bang zijn om elkaars werkveld te laten overlappen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling