Learning Agility is het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel en flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Medewerkers met een hoge Learning Agility halen meer uit hun ervaringen, zoeken meer naar nieuwe uitdagingen en staan open voor feedback. Medewerkers met een lage Learning Agility leren weinig of niets van nieuwe ervaringen en blijven vasthouden aan oude gewoonten. Learning Agility biedt organisaties met name inzicht in het potentieel van medewerkers. Een hoge mate van Learning Agility blijkt een goede voorspeller van wie in de organisatie de high potentials, de leiders van de toekomst zijn.
Learning Agility bestaat uit vijf dimensies: People Agility, Results Agility, Change Agility, Mental Agility en Self-awareness. Op basis van gevalideerde meetinstrumenten om competenties, drijfveren en persoonlijkheid van medewerkers te meten, heeft HFM een praktisch meetinstrument samengesteld: de Learning Agility Scan. Dat instrument brengt duidelijk in kaart hoe medewerkers scoren op de verschillende dimensies.
HFM helpt organisaties meer rendement uit talent te halen. Een expliciete insteek op learning agility van medewerkers is dé sleutel voor organisaties om in een complexe, snel veranderende omgeving toekomstige doelen en strategische ambities waar te maken.