Minister Koolmees heeft, naar aanleiding van diverse vragen, de compensatieregeling transitievergoeding na langdurige arbeidsongeschiktheid aangescherpt. Zo zal het tweede maximum niet in werking treden op 1 april 2020 en zal de compensatie hier dus niet op worden gemaximeerd.
Het kabinet zet in op het vergroten van de arbeidsmarktkansen voor mensen met een beperking, zodat ze makkelijker aan het werk komen én blijven. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat het voor werkgevers simpeler moet worden om mensen met een beperking in dienst te nemen en te houden. Daarom is er 8 miljoen euro beschikbaar voor de pilot generieke werkvoorziening. Werkgevers kunnen via deze pilot een aanvraag indienen voor de aanpassing van één of meerdere werkplekken binnen hun bedrijf.
Heeft u werknemers met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? U heeft dan met de regels rond de beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd te maken. Die regels kenmerken zich door een periode- en ketensysteem.
Het Leger des Heils heeft een eigen re-integratietak. Bedrijven moeten niet alleen uit liefdadigheid de samenwerking zoeken, benadrukken Mirjam van den Hoek en Jaco de Groot: “Het moet wel een winwin-situatie zijn. Je moet er als werkgever zelf ook wat aan hebben.”
Organiseert u dit jaar een kerstborrel op kantoor? En zo ja, worden er dan wel of geen alcoholische dranken geschonken? Wel zo gezellig als dat gebeurt, toch? Het gedrag van mensen die (veel) alcohol nuttigen verandert. Men kan door het drinken van alcohol beter ontspannen, men wordt vrolijker en het zelfvertrouwen neemt toe. Maar ook vervagen de grenzen en wordt het beoordelingsvermogen aangepast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kerstborrels op het werk regelmatig uit de hand lopen… Hoe gaat u daar als werkgever mee om?
Tijdens een congres over arbeidsrecht noemde minister Koolmees van Sociale Zaken de verschillen op de arbeidsmarkt kolossaal en gaf hij aan dat het stelsel over zijn houdbaarheidsdatum heen is. De Wab die per 1 januari 2020 ingaat is dan ook niet voldoende zo laat Koolmees in gesprek met Nu.nl weten.
De invoering van de Participatiewet heeft nauwelijks geleid tot verhoging van de baankansen, zoals beoogd met de wet. Voor de grootste groep, de klassieke bijstandsgerechtigden, is er amper een verschil. Voor mensen die het recht op toegang tot de sociale werkvoorziening verloren, daalde de kans op werk. Voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen stegen de baankansen. Hun inkomenspositie verslechterde echter en het gaat vaker om tijdelijk werk. Dit blijkt uit de eindevaluatie van de Participatiewet door het SCP. De evaluatie brengt verschillende oorzaken in beeld voor deze resultaten.
In 2015 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in werking getreden, waarmee het arbeidsrecht – en met name het ontslagrecht – grondig is gewijzigd. Het doel van de WWZ was het ontslagrecht sneller en goedkoper te maken, de rechtspositie van flexwerkers te versterken en meer mensen aan het werk te krijgen. Al snel na de invoering van de WWZ bleken de gestelde doelen niet (volledig) gerealiseerd te (kunnen) worden. Per 1 januari 2020 wordt het arbeidsrecht weer verder opgepoetst. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) treedt dan in werking. Deze wet zal het arbeidsrecht opnieuw (grondig) op de schop nemen.
De in 2017 ontslagen creatief directeur van Talpa, Patrick Scholtze, heeft toch geen recht op de billijke vergoeding van ruim 1 miljoen euro die de kantonrechter eerder toewees. Dit oordeelde het gerechtshof van Leeuwarden.
Werknemers hebben opnieuw geprobeerd via een rechter af te dwingen dat de werkgever hun arbeidsovereenkomst zou beëindigen. In één van die zaken heeft de Kantonrechter aan de Hoge Raad gevraagd hoe het nu precies zit.