De Wet werk en zekerheid is op 10 juni aangenomen door de Eerste Kamer. Behalve de coalitiepartijen VVD en PvdA stemden ook CDA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP voor.
De Wet werk en zekerheid wordt zoals het er naar uitziet op 3 juni in de Eerste Kamer behandeld. Als de wet wordt aangenomen - waar het wel naar uit ziet - dan betekent dit dat al per 1 juli aanstaande de eerste wijzigingen ingevoerd gaan worden. Het is wel aardig in dit verband te wijzen op een paar aandachtspunten.
Werkgevers werken momenteel aan meerdere wervingsstrategieën om de meest talentvolle Wajongers te werven, maar ook alternatieve strategieën van outsourcing en ‘herdefiniëren van eigen werknemers’ worden overwogen. Het streven om 125.000 (extra) banen te creëren voor jonggehandicapten door Nederlandse werkgevers samen met de overheid is echter niet realistisch. Maximaal 64.000 Wajongers zijn geschikt en bereid om te werken. Dit blijkt uit het rapport ‘War for Wajong’ van Intelligence Group.
De lidstaten van de Europese Unie hebben ingestemd met de handhavingsrichtlijn bij het detacheren van werknemers. Vorige maand, 16 april, stemde het Europees Parlement al in met de handhavingsrichtlijn, die nu officieel is bekrachtigd door de lidstaten van de EU. De lidstaten hebben twee jaar de tijd om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten.
Op 13 mei j.l. heeft de Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangekondigd een tweede schriftelijke ronde te willen houden over het wetsvoorstel Wet werk en zekerheid.
In de Memorie van Antwoord van 1 mei 2014 kondigt de regering op een aantal punten reparatiewetgeving aan. Het gaat om de volgende punten:
In verband met de tijdsdruk heeft de Eerste Kamercommissie de regering gevraagd het wetsvoorstel WWZ een jaar later in werking te laten treden. De regering wil de wijzigingen echter per 1 juli aanstaande in laten gaan. Wel gaf Asscher aan een reparatiewet met enkele verduidelijkingen en aanpassingen bij de Tweede Kamer in te dienen.
Werkgevers hebben geen flauw benul welke enorme gevolgen de wijzigingen in de Wet werk en zekerheid voor hen heeft. Boetes, kennisverlies en juridische kosten hangen ondernemers massaal boven het hoofd. Dit voorziet Roeland Hartman, partner en advocaat arbeidsrecht bij Legal experience.
De Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft besloten om voorrang te geven aan drie wetsvoorstellen zodat de Eerste Kamer deze nog voor het zomerreces op 1 juli 2014 kan behandelen: de Wet Werk en Zekerheid, de Invoeringswet Participatiewet en de Wet Werk en Bijstand.
Binnen de Wet werk en zekerheid blijft de vaststellingsovereenkomst (ook wel ‘ontslag met wederzijds goedvinden’ genoemd) gehandhaafd. Er wordt echter aanvullend een 'bedenktijd' ingevoerd van twee weken. Het recht op bedenktijd van twee weken gaat per 1 juli 2015 in.