Als beide kamers instemmen met het wetsvoorstel Harmonisering instrumenten Participatiewet wordt de doelgroep van de no-riskpolis en mobiliteitsbonus per 1 januari 2016 uitgebreid. Ook wordt de bonus fors verlaagd. Het kan echter ook zo zijn dat er voor een medewerker niet alleen loonkostensubsidie wordt verkregen maar ook een mobiliteitsbonus.
Bedrijven en organisaties geven op verschillende manieren invulling aan de nieuwe regels van de Wet werk en zekerheid (WWZ). ICT bedrijf Reports biedt standaard vaste contracten aan na een strenge selectieprocedure. Internationaal consultancy bedrijf &Samhoud streeft naar langdurige betrokkenheid van hun medewerkers, door ze na een half jaar een vast contract aan te bieden. Onderwijsvereniging PON geeft door de Wwz 50 procent meer vaste contracten aan invallers. De directeuren uit verschillende organisaties leggen uit wat de nieuwe wet voor hen betekent.
Doorstarten van een gefailleerde onderneming wordt bemoeilijkt door de Wet werk en zekerheid die per 1 juli 2015 het ontslagrecht wijzigt. Extra kosten kunnen ertoe leiden dat een doorstart niet interessant is en werkgelegenheid aldus verloren gaat.
Minister Asscher heeft de aanvraagperiode voor de laatste 150 miljoen euro voor de sectorplannen verlengd tot half september. D66 was in een debat met Asscher zeer kritisch over deze derde aanvraagperiode. Ook de VVD vroeg zich af of er niet betere alternatieven zijn.
Wilt u de gaten dichten in uw personeelsbestand tijdens de vakantieperiode, dan overweegt u wellicht vakantiekrachten (tijdelijk personeel) in te zetten. Kies voor de meest passende vorm. Die keuze is per 1 juli 2015 (invoering Wet werk en zekerheid) extra belangrijk.
Begin 2015 is een deel van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) van kracht gegaan. Per 1 juli treedt de tweede serie wijzigingen in werking. Voor werkgevers veranderen enkele zaken die van grote invloed kunnen zijn op het personeelsbeleid. We sommen de drie belangrijkste wijzigingen voor u op.
De Wetgeving rond arbeid in Nederland wordt almaar complexer en het valt werkgevers, werknemers en zelfstandigen niet mee om aan al die regeltjes te voldoen. Toch zit er een lijn in het gedrag van de overheid en hieronder zal ik een poging wagen om dit toe te lichten:
Het arbeidsrecht in Nederland verandert in 2015 fundamenteel door het in werking treden van de Wet werk en zekerheid (WWZ). Per 1 juli 2015 wijzigt onder andere de Ragetlie-regeling. Deze bepaalt dat wanneer een overeenkomst voor onbepaalde tijd binnen drie maanden wordt opgevolgd door een tijdelijke aanstelling, de overeenkomst voor onbepaalde tijd onverminderd wordt doorgezet.
Vanaf 1 juli 2015 lopen bedrijfseconomisch ontslag en ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid via UWV. Voor het verzoek stelt UWV een speciaal formulier ter beschikking. Het is zaak deze volledig in te vullen. Alleen dan neemt UWV uw verzoek in behandeling en kan vervolgens al dan niet toestemming voor het ontslag verlenen.
Kleine werkgevers bij wie het water aan de lippen dreigt komen te staan en die het hoofd boven water kunnen houden door een werknemer te ontslaan, zijn mogelijk een lagere en misschien zelfs geen transitievergoeding verschuldigd. Deze werkgevers moeten wel aan strenge toetsingscriteria voldoen.