Bij aanvang van de Wwz is een aantal functies aangewezen waarvoor bij cao of regeling kan worden bepaald dat de ketenbepaling niet van toepassing is. Hierbij moet het gaan om functies waarbij het vanwege de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering en van de functies noodzakelijk is om te werken met bepaalde tijd contracten. Hierbij ging het bijvoorbeeld om profvoetballers. Inmiddels is de regeling uitgebreid. Om welke functies gaat het?
Het aantal werkgevers dat mensen met een arbeidsbeperking een kans biedt, blijft stijgen. In het derde kwartaal van 2016 kwamen er in de marktsector bijna 2.000 reguliere banen voor deze doelgroep bij. Hoe waardevol deze werknemers zijn, laten bedrijven die al mensen met een arbeidsbeperking in dienst hebben zien op donderdag 16 februari, de landelijke Dag van de Duizend Voorbeelden.
Een afspraak via WhatsApp is net zo rechtsgeldig als iedere andere afspraak. Hoewel het heel laagdrempelig en informeel lijkt, kan communiceren via WhatsApp verstrekkende gevolgen hebben. Dat stelt jurist contractenrecht Annelieke Fenstra van LegalMatters.com in Amsterdam.
De Banenafspraak als onderdeel van de Participatiewet helpt mensen aan het werk. Dat is mooi. Maar het is ook eenzijdig. "Ook mensen met een WGA-uitkering, oudere werklozen of voortijdige schoolverlaters komen moeilijk aan het werk. Maar die vallen lang niet altijd onder de Banenafspraak."
Of het nu gaat om mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, vaak hebben ze moeite met het vinden van een baan. Deze werknemers zijn echter minstens even gemotiveerd als ‘gezonde’ werknemers om aan de slag te gaan. Daarnaast leidt diversiteit op de werkvloer tot meer dynamiek en innovatief denken. Het is de taak van de werkgever om een omgeving te creëren die werknemers in staat stelt om hun vaardigheden optimaal in te zetten, zonder daarbij iemand uit te sluiten. En dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
Onder strenge voorwaarden kunnen kleine werkgevers een beroep doen op een overbruggingsregeling waardoor zij een lagere transitievergoeding hoeven te betalen. In dit blog ga ik aan de hand van recente rechtspraak in op deze eisen en beantwoord ik de vraag of de soep ook zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.
De opzegtermijn van een arbeidsovereenkomst staat in de wet of in de overeenkomst zelf. Dus moeilijk kan het niet zijn zou je zeggen. Toch gaat het met enige regelmaat mis en de gevolgen kunnen aanzienlijk zijn.
De gemiddelde vergoeding die de rechter toekent bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst is meer dan gehalveerd. De gemiddelde transitievergoeding bedraagt circa 0,4 maandsalaris per dienstjaar, waar de ontslagvergoeding die de rechter voor de Wwz toekende gemiddeld 1,0 tot 1,4 maandsalaris per dienstjaar was. Dit meldt minister Asscher in zijn 3e brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van de Wet werk en zekerheid (Wwz).
De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen dat gemeenten verplicht om beschut werk te bieden aan mensen met een arbeidsbeperking. Het wetsvoorstel maakt het ook eenvoudiger om vast te stellen of iemand tot de doelgroep van de banenafspraak hoort.
Sinds de invoering van de WWZ is de werkgever de wettelijke transitievergoeding verschuldigd wanneer een arbeidsovereenkomst na minimaal 24 maanden dienstverband wordt beëindigd of niet wordt voortgezet op initiatief van de werkgever. Dit geldt ook ten aanzien van de werknemer die werkzaam was op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die van rechtswege is geëindigd. Kan de transitievergoeding al bij voorbaat worden doorberekend in het bruto uurloon van een werknemer?