Sinds de invoering van de Wwz moet in geval van ontslag van de werknemer een transitievergoeding worden betaald ter compensatie van het ontslag en om de overgang naar een andere baan te vergemakkelijken. AOW'ers hebben daarom geen recht op een transitievergoeding. Is dit leeftijdsdiscriminatie? Gaat het om een verboden onderscheid?
De ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel dat ervoor zorgt dat het quotum voor de banenafspraak wordt gedeactiveerd als werkgevers voldoende banen hebben gecreëerd voor mensen met een arbeidshandicap. Hoewel werkgevers uit de markt hun target hiervoor al hadden gehaald, bleef de overheid als werkgever achter. Maar hetzelfde wetsvoorstel regelt ook dat bij niet behalen van het quotum, er eenmalig pas een jaar na activering een quotumheffing wordt opgelegd.
De kabinetsplannen voor aanpassing van de opbouw van de transitievergoeding hebben voor werkgevers zowel kostenverhogende als kostenverlagende effecten. Voor de individuele werkgever zullen de effecten afhangen van de leeftijd en diensttijd van zijn medewerkers. AWVN heeft deze plannen doorgerekend.
Gemiddeld genomen wil de helft van de organisaties geen extra mensen met een beperking in dienst nemen. Dit is een van de uitkomsten in de SCP-publicatie Arbeidsmarkt in kaart: werkgevers 2017. Duurzame inzetbaarheid is het centrale thema in deze publicatie.
De nieuwe regering geeft in het regeerakkoord aan dat het inzetbaar blijven van werknemers een primaire verantwoordelijkheid is van werkgevers en werknemers. De overheid zou voor de noodzakelijke randvoorwaarden zorgen. Namelijk door een ‘leven lang leren’ centraal te stellen en te verankeren dat toekomstige generaties productief en gezond kunnen werken tot de steeds hoger wordende AOW-leeftijd. Focus op toekomstige inzetbaarheid is absoluut een goede zaak. Op een belangrijk punt maakt de regering echter een cruciale denkfout: het terugbrengen van de collectieve premie in de WGA, de regeling voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers.
Daar waar werken in een reguliere baan niet mogelijk is voor mensen, moeten gemeenten arrangementen bieden voor beschut werk, zo staat in het regeerakkoord. Op basis van loondispensatie kunnen werkgevers betreffende medewerkers zelfs onder het minimumloon betalen.
Werkgevers en werknemers krijgen de mogelijkheid om per sector een private aanvulling op de werkloosheidsuitkering af te spreken. De ministerraad heeft afgelopen vrijdag op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met de hiervoor benodigde maatregel.
Het is de werkgeversorganisaties en de vakbonden niet gelukt om tot concrete afspraken te komen over verbetering en vernieuwing van de arbeidsmarkt. De partijen zijn zonder afspraken uit elkaar gegaan.
Een werknemer is in dienst gekomen bij een organisatie die zakelijke dienstverlening biedt ten aanzien van projectmanagement voor opdrachtgevers. De werknemer wordt te werk gesteld op een project bij een opdrachtgever. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar met de bepaling dat de arbeidsovereenkomst eindigt op het moment dat het project is voltooid. De werkgever zegt tussentijds de arbeidsovereenkomst op met een beroep op de ontbindende voorwaarde. De werknemer gaat naar de rechter omdat deze opzegging nietig zou zijn.
Een werkgever wilde een ontslagen werknemer geen transitievergoeding meegeven. Dit omdat de werknemer een paar maanden voor zijn AOW zat. De kantonrechter ging hier gedeeltelijk in mee en verlaagde de transitievergoeding. Het gerechtshof bepaalde echter dat de werknemer recht heeft op de volledige transitievergoeding.