Om jongeren (geboren na 1989) naar uw bedrijf te trekken is een andere aanpak nodig dan de huidige generatie gewend is. Dit blijkt uit het onderzoek onder 1250 jongeren dat beschreven staat in het nieuwste witboek van Manpower.
Dienend leiderschap en vertrouwen
Wie aantrekkelijk wil zijn voor jongeren, zal in zijn arbeidsmarktcommunicatie een andere strategie moeten hanteren dan gebruikelijk. Zo spelen werving via social media een steeds grotere rol. Een netwerkbenadering via social media zal in veel situaties meer opleveren dan een traditionele advertentiecampagne. Ook willen jongeren vooral een leuke werkkring, waar ze in korte tijd veel ervaring kunnen opdoen, en een goede band met collega’s kunnen opbouwen.
Maar de grootste uitdaging is het veranderen van de stijl van leidinggeven. Jongeren willen aan de ene kant veel ruimte en zelfstandigheid, maar aan de andere kant ook gehoord en gezien worden. Dienend leiderschap, gebaseerd op het geven van vertrouwen, zal beter werken dan een strakke, formele aansturing.
Persoonlijke aandacht
“Bedrijven kunnen initiatieven nemen om juist deze groep binnenboord te krijgen en te houden. In sommige functies kan bijvoorbeeld ‘meester-gezelrelatie’ in ere worden hersteld.” Dit meldt Haiko van der Pol Directeur Marketing en Communicatie bij Manpower.
Ook werk-leertrajecten kunnen goed van pas komen, hierdoor staat het leren van een ambacht centraal in plaats van het verwerven van bepaalde competenties. Persoonlijke aandacht, voldoende structuur (‘weten wat je moet doen’) en je thuis voelen zijn aspecten die voor deze groep extra van belang zijn.