Picnic had dit voorjaar 25.000 sollicitanten. Om die massale toestroom te kanaliseren en verwerken heeft de supermarkt zijn werving- en selectiewerk anders ingericht. Zo ook Rijkswaterstaat, die videosolliciteren introduceerde.

Tijdens een live videosessie van Emerce Recruitment vertelde Onno Blom, hoofd online recruitment marketing bij Picnic dat ze zijn gaan kijken naar infrastructuur, automatiseren, algoritmes efficiënter maken en zelf efficiënter werken. Niet alleen de marketingpraktijk hebben aangepakt maar ook de vorm van contact met kandidaten. Onboarding en trainingssessies zijn kleinschaliger geworden en vinden waar mogelijk per video plaats.

Inhoudelijk beter

Ook Rijkswaterstaat is doorgegaan met de werving. Het hele jaar door hebben ze 1.600 à 1.700 vacatures. Ook nu. De vorm van de gesprekken is wel anders, per video. Een pluspunt aldus Sjoerd Burger, senior adviseur Recruitment bij Rijkswaterstaat. De gesprekken zijn inhoudelijker. “Tijdens de gesprekken halen we ook toekomstig collega’s van de kandidaten in het gesprek om over de werkpraktijk en de organisatie te vertellen,” vertelt Burger tijdens de videosessie van Emerce Recruitment.
De eerste gespreksronden zullen in elk geval tot eind 2020 per video gaan. In latere gespreksronden is het mogelijk om af te spreken op kantoor. Als onderdeel van de onboarding krijgen nieuwe medewerkers een directe collega van de werkvloer als buddy.