In de kern wordt de bedrijfscultuur bepaald door de waarden en normen die medewerkers van een onderneming met elkaar delen. Dat komt tot uiting in de houding van de medewerkers, de onderlinge omgang en omgangsvormen, in de manier waarop de collega´s hun functie uitoefenen en door de manier van leidinggeven.
Potentiële medewerkers verwachten goede voorwaarden en willen een duidelijk idee hebben van de werkzaamheden en hun toekomstige werkomgeving. Jong talent kijkt steeds meer naar de kernwaarden van een organisatie; naar de manier waarop het bedrijf is georganiseerd is en hoe het functioneert; naar het profiel en de persoonlijkheid van de leidinggevenden. Maar potentiële medewerkers zoeken ook een match met de bedrijfscultuur. Dat wordt vaak onderschat en daar ligt dus een kans.
Veranker de kernwaarden in de cultuur
Bij Meltwater, het media intelligence bedrijf waar ik verantwoordelijk ben voor HR, zijn de kernwaarden stevig verankerd in de bedrijfscultuur. Daardoor hebben we nog steeds een ‘start-up’-mentaliteit, terwijl we toch al 15 jaar bestaan. Medewerkers krijgen snel verantwoordelijkheden en daarom zoeken we mensen met passie, die snel willen groeien, zowel persoonlijk als professioneel.
De bedrijfscultuur is zichtbaar in de horizontale, ‘platte’ organisatiestructuur en in alles wat we ondernemen om de sociale cohesie te bevorderen. Dialoog tussen medewerkers moedigen we aan, zodat we van elkaars successen en mislukkingen kunnen leren. Ook benadrukken we onze internationale cultuur: iemand met buitenlandervaring en ondernemingszin heeft een streepje bij ons voor. Het betekent immers dat je een open geest hebt en bereid bent risico’s te nemen.
Laat zien wat je cultuur is
Maak de cultuur tastbaar en laat zien wie je bent. Via de eigen website en personeelsadvertenties. Dat vergroot de kans op het vinden van interessante kandidaten, die ook op lange termijn beter bij de onderneming passen. Denk vooral ook aan social media: ondernemers in de nieuwe economie, zoeken steeds vaker en met succes via social media naar geschikte mensen. The medium is the message: goede online communicatie is een beproefde manier om de bedrijfscultuur te communiceren.
Bij company pride hoort ook het het posten van foto’s van een teambuildingsessie, foto’s van een bedrijfsfeest, of gewoon van het werk of de lunch. Momenten die bij jouw bedrijf gewoon zijn en die een goed beeld geven van de sfeer. Staat je bedrijf voor meer dan een dienst of een product? Laat het zien: Unilever opent er zelfs de corporate site mee dat het sekse-gebonden stereotypen in advertenties wil doorbreken. Online filmpjes over de bedrijfswaarden en bedrijfscultuur horen tegenwoordig thuis in wervingscampagnes.
Organiseer informele sessies
Kijk ook eens naar organisatie van het sollicitatieproces. Daar liggen misschien onvermoede kansen en mogelijkheden. De aanpak bij de zoektocht naar de juiste kandidaat is een doeltreffende manier om de match met de organisatie te onderzoeken. Bij Meltwater worden alle kandidaten tegelijk uitgenodigd voor een informele ‘meet Meltwater’-sessie, waarin we onze organisatie en mensen presenteren. Dat geeft de kandidaten vast een goed idee. En in de informele, ontspannen sfeer komen kandidaten beter uit de verf.
Er is zoveel meer mogelijk dan cv´s en profielen matchen en één-op-één naar iemands zwakke en sterke punten te vragen. Kijk vooral eens hoe je social media benut om je cultuur uit te dragen. Dat kon het kaf wel eens van het koren scheiden en onvermoede talenten op je pad brengen.