Zowel in Europa als in Noord-Amerika is werken in een sector waar de passie ligt de belangrijkste factor bij het zoeken naar een (nieuwe) baan. Dit geldt voor 61 procent van de respondenten. In de Scandinavische landen geldt dat zelfs voor circa 80 procent van de respondenten. 11 procent van de Europeanen noemt werken met collega’s die inspireren als reden om te kiezen voor een baan. In Noord-Amerika is dat twee keer zo veel (21 procent); daar speelt het werken met collega’s die hun sporen hebben verdiend dus een grotere rol.
Kantooromgeving
Respondenten uit de Verenigde Staten zijn het minst geïnteresseerd in een mooie of moderne kantooromgeving (slechts 2 procent van de respondenten). In Europa ligt dat percentage op 4,5. Tegelijkertijd is in landen als Italië, Frankrijk en Nederland het werken in een levendige werkomgeving voor zo’n 20 procent een belangrijke factor. In Noord-Amerika is dat met 11 procent een stuk minder.
Cool merk
Het werken voor een ‘cool’ merk wordt wereldwijd maar door 6 procent van de respondenten genoemd als overweging om te kiezen voor een nieuwe baan. In Europa en Noord-Amerika is dit percentage ook 6.
HR Praktijk Diner
Hoe kunt u nu en in de komende jaren inspelen op de veranderingen binnen en buiten de organisatie? Combineer het nuttige met het aangename: tijdens het HR Praktijk Diner op 16 september in Amsterdam komen experts en vakgenoten samen. Op het menu staan: talentmanagement, strategische personeelsplanning, leiderschap, employer branding, duurzame inzetbaarheid en job crafting. Ervaar de unieke tafelsetting, een programma op maat en een diner van topkwaliteit. Meer informatie