Veel medewerkers hebben steeds minder vertrouwen in persoonlijke interactie als communicatiemethode. Dit komt doordat de meeste werknemers erg gewend zijn geraakt aan indirecte communicatie door e-mail en conference call. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat door consulent Officebroker.com gehouden is.

52 procent van de ondervraagde werknemers geeft toe door de grotere afhankelijkheid van e-mail en andere telecom-oplossingen minder zelfvertrouwen te hebben in de omgang met anderen.

Direct contact

Zelfs wanneer beide partijen in het zelfde gebouw zitten geeft 68 procent van de ondervraagden aan dat ze toch de voorkeur geven aan indirecte communicatie. 32 procent geeft aan voor directe communicatie te kiezen. Dit moet dan gepaard gaan met snelle gesprekken en de mogelijkheid om verschillende onderwerpen te behandelen. 97 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk dat er een e-mail aan gekoppeld kan worden.

 

Conversaties bewaren

E-mail wordt gezien als het favoriete communicatiemiddel, vooral omdat de medewerkers de mogelijkheid hebben om de conversaties te bewaren.  De telefoon wordt als het belangrijkste communicatiemiddel beschouwd als een belangrijke beslissing snel moet worden genomen.

Voor het uitbouwen van relaties op lange termijn wordt het persoonlijk contact nog altijd het belangrijkst gevonden.