Werkgevers en werknemers zijn tevreden over poortwachterscentra, de regionale netwerken waar werkgevers personeel bij elkaar herplaatsen. Dat blijkt uit onderzoek van TNO

TNO deed onderzoek onder werkgevers, werknemers, consulenten en bestuursleden die betrokken zijn bij poortwachtercentra. Voor het eerst blijkt dat ook werknemers profijt hebben van de centra: de begeleiding vanuit de poortwachtercentra geeft personeel meer vertrouwen in zijn arbeidsmarktkansen.

 

Herplaatsen van zieke, deels arbeidsongeschikte en overbodige werknemers is de kern van het werk van de poortwachtercentra. Overigens blijkt volgens TNO dat herplaatsing bij de eigen werkgever vaak lukt.

 

Korte lijnen

Belangrijke reden voor het succes is volgens TNO dat het poortwachtercentrum een initiatief is van, voor en door werkgevers. De sterke punten van een poortwachtercentrum zijn het informele karakter en de korte lijnen tussen bestuur, consulenten en werkgevers. Wel moeten de betrokkenen blijven investeren om het netwerk actief te houden.

Uitbreiding taken

Naast hun kerntaak experimenteren poortwachtercentra met uitbreiding van hun dienstverlening en doelgroepen, zo bemiddelen ze steeds meer tussen werkgevers en werklozen of leerlingen van beroepsopleidingen.

 

Tip

Maak gebruik van netwerken als  poortwachtercentra om te zorgen dat een werknemer die zijn oude werk niet meer kan doen zo kort mogelijk thuis blijft zitten. Een poortwachtercentrum is hiervoor zeer geschikt omdat u niet te maken krijgt met een uitgebreide bureaucratie en omdat de lijnen met andere werkgevers kort zijn. Dat de werknemer snel weer kan werken, is goed voor u én voor de werknemer. U beperkt verzuimkosten en de werknemer voorkomt dat hij lang thuiszit. Hoe langer hij thuis zit, hoe moeilijker hij nog aan het werk komt.