“Er hangt nog een beetje een taboesfeer rondom dit onderwerp,” aldus Florentine de Beer, Regional Manager bij recruitmentspecialist Hays. “Veel hiring managers zijn in de eerste plaats bezig met het vervullen van vacatures. Wanneer de nieuwe mensen eenmaal binnen zijn worden die vaak onvoldoende begeleid.”
Daar ligt een mooie taak voor HR, aldus De Beer. “Ga het gesprek aan en vraag wat de eerste indruk is. Wat gaat goed? Wat kan beter? En maak al bij binnenkomst van een nieuwe medewerker duidelijk dat er sowieso een uitgebreid evaluatiegesprek gepland staat na bijvoorbeeld drie maanden. Ook korte gesprekjes bij de koffieautomaat kunnen al een goede indruk geven van hoe de vlag erbij hangt.”
Gap met werkelijkheid
Met name de jonge generatie instromers heeft een sterke behoefte aan voortdurende feedback. De Beer wijst in dit verband ook op functieomschrijvingen in vacatureteksten. “Zorg dat die een getrouwe weergave zijn van de werkelijkheid. En check dit ook in de sollicitatiegesprekken met je kandidaten. Zijn de verwachtingen over en weer voldoende duidelijk? Klopt het beeld van de kandidaat met wat hij of zij ook daadwerkelijk gaat doen in de organisatie? Als hier een gap tussen zit, dan haakt de nieuwe instromer geheid binnen een half jaar af.”