De verwachting is dat veel organisaties actief zullen inspelen op de mogelijkheid om kandidaten via virtual reality een realistische inkijk in de werkomgeving te bieden. In Nederland zijn enkele uitzendorganisaties voorloper op dit terrein. Zowel YoungCapital als Timing zetten sinds kort Virtual Reality in bij het wervingstraject. YoungCapital maakte een VR-film om 55 medewerkers voor de eigen organisatie te werven. Via de film maken de kandidaten kennis met het dagelijks leven van een recruiter bij de organisatie. “Om succesvol te zijn in de huidige markt, moet je blijven innoveren. Wil je jong talent binnenhalen, dan moet je niet alleen eisen stellen, maar ook iets bieden,” zo legt HR-directeur Elbrich Batstra van YoungCapital deze extra inspanning uit.
Inzicht in gedrag
Uitzendbureau Timing zet virtual reality in om kandidaten en bedrijven op afstand kennis te laten maken met elkaar. Logistiek dienstverlener Bleckmann is de eerste klant van Timing die al een 360-graden-film van het eigen bedrijf heeft laten maken. De kandidaat maakt niet alleen kennis met de mogelijke werkgever, de werkgever krijgt ook informatie over de kandidaat, vertelt Paul Haarhuis, commercieel directeur bij Timing: “Door het kijkgedrag te analyseren, kunnen we het reactievermogen van de flexkracht beoordelen.”
Dit gegeven dat je door de inzet van virtual reality ook meer inzicht kunt krijgen in het gedrag van de kandidaat, maakt het instrument extra krachtig, vinden de deskundigen. Door mensen in een wervingstraject in een realistische setting te plaatsen kun je op zeer uiteenlopende terreinen hun gedrag en reacties op specifieke situaties testen. Zo kan bijvoorbeeld inzicht worden verkregen in issues als collegialiteit, flexibiliteit, klantgerichtheid en stressbestendigheid.