Dit terwijl juist daar vaak de zoektocht naar de juiste kandidaat begint. Daarom 5 tips.
1. Experimenteer
Hoe schrijf je een goede vacaturetekst die geschikte sollicitanten oplevert? Bijna drie van de tien (29 procent) ondervraagde mkb’ers vinden het moeilijk om een accurate functieomschrijving op te stellen, en een bijna net zo grote groep (28 procent) vindt het vooral lastig een aansprekende tekst te schrijven.
Het goede nieuws is, dat er wel degelijk een manier is om tot de juiste vacaturetekst te komen. Helaas is er alleen geen universeel sjabloon dat voor alle bedrijven werkt. Er zit dus niets anders op dan aan de slag te gaan en te testen met verschillende soorten vacatureteksten. Experimenteer met verschillende vacaturetitels en omschrijvingen, en schaaf en schrap net zo lang tot u tevreden bent met de reacties die uw vacatures opleveren. Uit Indeed-data blijkt dat een vacaturetekst met 250 tot zevenhonderd woorden 2,5 keer meer sollicitaties oplevert. Een ideale vacaturetitel bevat tachtig of minder karakters.
2. Wees mobielvriendelijk
Dankzij de opkomst van de smartphone zijn mensen altijd en overal online. Dat is voor de kandidaten naar wie u op zoek bent, niet anders: meer dan zestig procent van het bezoek op Indeed in Nederland komt inmiddels van mobiel. Optimaliseer uw onlinesollicitatieproces daarom voor zowel desktopcomputers als mobiele devices om te voorkomen dat potentiële sollicitanten afhaken vanwege een gebruiksonvriendelijke mobiele ervaring.
Zorg bijvoorbeeld voor een responsive recruitment site die zich aanpast aan de schermgrootte van het device dat iemand gebruikt. Beperk daarnaast het aantal stappen van uw onlinesollicitatieproces tot een minimum en houd er rekening mee dat niet iedereen een kopie van zijn of haar cv op de telefoon heeft opgeslagen. Bied ze daarom de optie om te solliciteren met het cv dat staat opgeslagen in het account van de vacaturesite waarop u adverteert.
3. Werk aan uw werkgeversimago
Hoe staat u bekend als werkgever? Staat u überhaupt wel bekend als werkgever? Bedrijven die werken aan hun werkgeversimago – ook wel bekend als employer branding –, kunnen over het algemeen rekenen op geschiktere kandidaten.
Werk dus aan uw imago, onder andere door een ‘werken bij’-website en bedrijfspagina op de vacaturesite te zetten, waarop u adverteert. Hier kunt u behalve het delen van uw vacatures ook laten zien hoe het is om voor uw bedrijf te werken, en duidelijk maken wat een kandidaat van u als werkgever mag verwachten.
4. Investeer in bereik
Iets meer dan een kwart (26 procent) van de mkb’ers krijgt te weinig reacties op zijn vacatures. Als dat ook het geval is voor uw bedrijf, is het verstandig om te investeren in bereik om zo een grotere groep kandidaten aan te spreken.
Een goede tip daarbij is om in de vacaturetekst de woorden te gebruiken, die uw doelgroep ook gebruikt om uw onlinevindbaarheid te verhogen. Hebt u bijvoorbeeld een salesvacature openstaan? Gebruik in uw vacatureteksten dan relevante woorden als ‘sales representative’ en ‘verkoop’. Ook als de functie intern bekendstaat als account manager, aangezien dat een zeer algemene titel is, waar mensen die specifiek op zoek zijn naar een verkoopfunctie, misschien niet snel op zoeken.
5. Zet data in voor betere prestaties
Succesvolle recruitment begint met kennis. Als u weet waar de voor u relevante kandidaten naar op zoek zijn, kunt u daar rekening mee houden in uw wervingsaanpak. Door de eerdergenoemde relevante termen te gebruiken bijvoorbeeld, maar ook door kandidaten inhoudelijk datgene te bieden, waar ze naar op zoek zijn. Zoals de mogelijkheid om thuis te werken. Zorg bovendien dat u resultaten meet, bijvoorbeeld hoe kandidaten bij uw vacature terechtkomen en welke vacaturetitel meer en betere kandidaten oplevert.