Ondanks het grote belang voor organisaties wordt de effectiviteit van de wervings- en selectieactiviteiten maar nauwelijks gemeten. Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die gebruik maken van een research- en datagedreven aanpak om kandidaten op te sporen, aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden.

Hoe kunnen HR-professionals hun organisaties helpen om de nodige veranderingen naar een research- en datagedreven aanpak van werving- en selectie te maken? Op zijn blog geeft dr. Jeroen Delmotte alvast 4 adviezen op basis van zijn ervaringen met progressieve organisaties:

 

  1. Evalueer grondig en permanent het wervings- en selectieproces. Vraag op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier aan nieuw aangeworven medewerkers wat ze van het wervings- en selectieproces vonden.
  2. Vraag aan nieuw aangeworven medewerkers hoe ze het on-boarding proces ervaren. Een kwalitatieve on-boarding is een sleutelcomponent in een goed employer brand beleid.
  3. Monitor de prestaties en gedragingen van nieuwelingen. Het is erg belangrijk om informatie te verzamelen over hoe nieuwe medewerkers zich gedragen.
  4. Objectiveer de exit-bevragingen. Het gestructureerd, objectief en langdurig verzamelen van exit-gegevens is het sluitstuk van een sterk employer brand management.

 

Het originele en volledige artikel met de gedetailleerde adviezen vindt u hier.